×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید کنسرو پسته ایرانی !

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار مهر، کشور ایران از جهت تنوع محصولات باغی در دنیا رتبه دوم بعد از آمریکا را به خود اختصاص داده و با اینکه جمعیت ایران ۲ درصد جمعیت جهان بوده محصولات باغی تولید ایران ۱۰ درصد تولید کل دنیا است.

پسته

این پتانسیل در زمینه خشکبار نیز وجود دارد به طوری که بر اساس رویکرد کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا می توان بخش عمده ای از آن را در صنایع غذایی و داروسازی به کار برد و ارزش افزوده این محصولات را افزایش داد.

 

مواد موثره موجود در بادام، گردو و فندق و پسته حداقل می تواند در ۲۹۰ فرآورده دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی که در حال حاضر در کشورهای دیگر تولید و عرضه می شود مورد استفاده قرار گیرد و به طریقه Beanch marking  محصولات جدید را نمونه سازی کرد که هم باعث شکوفایی اقتصادی در صنایع تبدیلی کشور شود.

 

در کنار این تحول می تواند از صدور بیش از ۳۰ درصد کل خشکبار تولیدی کشور که بدون ارزش افزوده و به قمیت ارزان صادر می شود جلوگیری کرد. حداقل ۲۰ درصد گردو و بادام و پسته و فندق را می توان به صورت کنسرو با ارزش افزوده بالا صادر کرد. کنسروهای خشکبار در کشور برای اولین بار توسط مرکز خدمات مهندسی ایمنی دارو فرموله شده و در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهند شد.

 

یکی از مشکلات تولید پسته آلودگی آفلاتوکسین است. مبارزه با این آلودگی تقریباً کار بسیار مشکلی است. بنابراین باید روی مسائل پیشگیری از آن سرمایه گذاری و فعالیت کرد. از این رو محققان کشور موفق به تولید کنسرو پسته شدند و فرآیند تولید آن را به مرحله نهایی رساندند.

 

در کنسرو پسته براساس آزمایشات انجام شده درصد آفلاتوکسین به صفر می رسد به دلیل حرارت ۱۱۰ درجه هنگام فرآیند تولید انبوه این کنسرو برای تعداد زیادی اشتغال پایدار ایجاد می کند. با تولید کنسرو پسته نیازی به صادرات پسته با قیمت ارزان نیست و امکان نگهداری پسته بیشتر می شود. همچنین پسته کنسرو شده طعم و بوی بهتری نسبت به پسته غیر کنسروی دارد.

 

چون این محصول برای اولین بار در ایران و سایر کشورهای تولید می شود می توان بازار صادرات مهمی را برای آن ایجاد کرد. این کنسرو ارزش افزوده مناسبی دارد و می توان تحولی در صنایع محصولات کشاورزی ایجاد کرد.

 

در موارد تشکیل دهنده این کنسرو از گیاهان دارویی به عنوان نگهدارنده و خوشبوکننده استفاده شده به طوری که مواد موثر گیاهان دارویی به کار رفته درمان کننده و پیشگیری کننده بسیاری از بیماری ها است.

پروژه تولید کنسرو توسط سید مهدی میرحسینی به نتیجه رسیده و طرح آن ثبت اختراع شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.