×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یزد، پسته و زعفران را جایگزین محصولات کشاورزی خود می کند

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس ، عباس حاجی‌حسینی  در همایش استحصال آب و اقتصاد مقاومتی که در سالن شهید بهشتی اداره حفظ نباتات یزد برگزار شد با اشاره به هفته دفاع مقدس اظهار داشت: هفته دفاع مقدس نماد پیروزی رزمندگان اسلام برای دنیای کفر است. رزمندگان ما با رشادت و ایستادگی خود به جهانیان ثابت کردند که می‌توان با ملاک‌های الهی در برابر قدرت‌های مادی ایستاد و پیروز شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی موضوع آب است بخصوص برای استانی چون یزد که بارندگی کمی را در سال تجربه می‌کند. بارندگی ما در سال گذشته چیزی حدود به ۶۰ میلی‌متر بود که آن‌هم باقدرت تبخیر سالیانه سه هزار و ۲۰۰ متر که موجب شکننده بودن اقلیم این منطقه شده است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: سطح زیر کشت در استان یزد ۱۱۸ هزار هکتار است که از این مقدار هزار و ۴۲۰ هکتار را سطح زیر کشت گلخانه‌ای به خود اختصاص داده است که این‌یکی از موفقیت‌های بزرگ برای استان است.

حاجی حسینی در ادامه میزان محصولات زراعی در استان یزد را ۷۸۰ هزار تن در سال اعلام کرد و تأکید کرد: به‌طورکلی میزان ارزش ماهانه محصولات دامی، زراعی و باغی استان یزد سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. مجموع آب قابل استحصال در استان یزد ۱۲۴ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۸۲ درصد در بخش کشاورزی، ۱۱ درصد در بخش شرب و ۷ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون راندمان آب در بخش کشاورزی ۴۴ درصد است که در نظر داریم این میزان در افق ۱۴۰۴ به ۵۷ درصد و در افق ۱۴۲۰ به ۶۷ درصد افزایش پیدا کند. یکی از مواردی که تا حد زیادی می‌تواند به ‌صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی کمک کند جایگزینی کشت محصولات کم آب خواه به‌جای محصولات پر آب خواه است که در دستور کار جهاد کشاورزی استان یزد قرارگرفته است.

وی توسعه تشکل‌های آب بران را یکی دیگر از اقدامات مهم درزمینهٔ صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: با هماهنگی‌هایی که با آب منطقه‌ای یزد صورت خواهد گرفت در جهت تقویت این تشکل مهم اقداماتی صورت خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه ۳۰ درصد از محصولات زراعی و باغی در حدفاصل مرحله تولید تا مصرف از بین می‌رود گفت: با حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی می‌توان تا حد زیادی در موضوع آب صرفه‌جویی کرد؛ زیرا آب فراوانی برای تولید محصولاتی که به‌واسطه نبود صنایع تبدیلی از بین می‌روند استفاده می‌شود.

حاجی حسینی اذعان کرد: برای صرفه‌جویی آب در حوزه کشاورزی که بخش قابل‌توجهی از آب استحصال‌شده در استان یزد را می‌بلعد باید تلاش زیادی کرد. با اجرای برنامه‌هایی چون ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی، لوله‌کشی مسیرهای انتقال آب به مزارع و زمین‌های کشاورزی، راه‌اندازی و استفاده از روش‌های آبیاری نوین و … می‌توان تا حد زیادی از هدر رفت آب جلوگیری کرده و راندمان آب در بخش کشاورزی را بالا برد.

این مقام مسئول تأکید کرد: با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است که ادامه این مسیر می‌تواند برای استان خشکی چون یزد بسیار امیدوارکننده باشد. یکی از برنامه‌هایی که به‌طورجدی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان یزد قرارگرفته، موضوع جایگزینی کشت‌های کم آب خواه به‌جای کشت‌های پر آب خواه است که در صورت توجه کافی می‌تواند اثرات بسیار خوبی درزمینهٔ مصرف آب در استان یزد ایجاد کند.

نماینده جهاد کشاورزی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان یزد تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان سطح زیر کشت گندم در استان یزد ۲۵ هزار هکتار بوده است که در سال گذشته به ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده است. ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از سطح زیر کشت گندم که در استان یزد کاهش پیداکرده است به کشت محصولات کم آب خواه دیگر نظیر گیاهان دارویی، پسته، زعفران و … اختصاص پیداکرده است.

وی افزود: میزان تولید ذرت دانه‌ای در استان یزد از سه هزار و ۸۰۰ هکتار به ۲۴۰۰ هکتار، یونجه از شش هزار و ۵۰۰ هکتار به چهار هزار و ۶۰۰ کاهش پیداکرده و کشت‌های کم آب خواه به همین تناسب در استان افزایش پیداکرده است. کشت گیاهان دارویی در استان یزد به‌طورجدی در دستور کار قرار دارد و سطح کشت این محصولات از ۱۴ هزار هکتار به ۶۶ هزار هکتار رسیده است که خود نشان‌دهنده توجه ویژه به این حوزه است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان یزد واردات آب مجازی به استان یزد را از دیگر سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان یزد درزمینهٔ کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: در این سال‌ها میزان کشت نهاده‌های دامی در استان یزد کاهش پیداکرده است و تلاش شده است برای جبران این موضوع نهاده‌های دامی استان از خارج از استان تأمین شود. واردات نهاده‌های دامی ر واقع واردکردن آب به استان یزد است؛ چراکه این نهادهای برای تولید آب زیادی را مصرف کرده‌اند که با کاهش تولید این نهاده‌ها در استان یزد میزان مصرف آب در این حوزه کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.