×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دیم کاری گیاهان دارویی در دستور کار پژوهشگران لرستانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، کریم قربانی ، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به وسعت زیاد دیم‎زارهای کم‎بازده در استان و تولید کم و ناهماهنگ با شرایط طبیعی برای غلات و حبوبات دیم و ارزش افزوده و تأثیرات مثبت کشت گیاهان دارویی بر حفط منابع پایه خاک و آب، لزوم انتخاب و کشت گیاهان مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی استان را آشکار می‌کند.

وی اضافه کرد: برای این منظور انتخاب و توسعه کشت گیاهان دارویی چند ساله سازگار با شرایط دیم هر منطقه می‎تواند بهترین گزینه برای جایگزینی الگوی کشت فعلی باشد. استقرار گیاهان دارویی چند ساله، ضمن ایجاد پوشش گیاهی، می‎تواند از فرسایش خاک نیز جلوگیری کند.

مهندس قربانی ادامه داد: توسعه و ترویج زراعت دیم گیاهان دارویی در عرصه‎های شیب‎دار و اراضی دیم می‎تواند در سطح وسیعی در استان گسترش یابد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: توسعه زراعت گیاهان دارویی در استان می‎تواند تحولی در حفظ و احیای اکوسیستم‎های زراعی دیم ایجاد کند. از این رهگذر، علاوه بر اثرات مثبت زیست محیطی و حفظ خاک و آب به دلیل ارزش افزوده گیاهان دارویی کشاورزان و بهره‎برداران محلی، می‎توانند درآمد خوبی حاصل کرده و علاوه بر آن صنایع فرآوری این گیاهان می‎تواند در ایجاد اشتغال استان تحول چشمگیری ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تولید گیاهان دارویی علاوه بر امکان فروش مستقیم‌ یا تبدیل آن‎ها به داروهای گیاهی همچنین بسته‎بندی آن‎ها به روش‎های ساده و فنی، ارزش افزوده بسیاری ایجاد می‎کند. ایجاد اشتغال در بخش‎های مختلف تولید و فرآوری محصولات گیاهان دارویی به دست آمده، عامل مهمی در تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی زارعین دیم‎کار و بهره‎برداران مراتع است.

قربانی اظهار کرد: عملکرد پایین و متغیر محصولات زراعی یکی از موضوعات اصلی در دیم‎کاری بوده که مربوط به بارندگی محدود و غیرقابل پیش‎بینی مناطق نیمه‎خشک است، در حالی‎که گیاهان دارویی اندمیک استان که تعداد آن‎ها نیز قابل توجه است و سایر گونه‎های دارویی به راحتی می‎توانند در شرایط اقلیمی استان رشد کنند و در شرایط دیم تولید اقتصادی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: توسعه و ترویج زراعت گیاهان دارویی می‎تواند به عنوان یک پتانسیل در استان مورد اهتمام مسئولین امر قرار گیرد و به لحاظ اقلیمی این پتانسیل در استان یک مزیت نسبی برای تحول در تولیدات بخش کشاوررزی دیم استان محسوب می‎شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.