×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

هنگامی که فلیکس هوفمن (Felix Hoffmann) در حال انجام آزمایش با یک سری از ضایعات رنگی بود تا شاید بتواند دارویی برای درمان درد ناشی از بیماری پدرش بدست آورد، توانست به پودری دسترسی پیدا کند که امروزه شما آنرا به نام آسپرین می شناسید .

هوفمن آسپرین را کشف نکرد، بلکه آن را دوباره کشف کرد. آسپرین چهل سال قبل توسط یک شیمیدان فرانسوی کشف شده بود. این شیمیدان بخوبی می دانست که پودر اسید استیل- سالیسیلیک (acetylsalicylic acid) دارای خاصیت شفا بخشی بسیار می باشد. در واقع بیش از ۳۵۰۰ سال بود که بشر این پودر را می شناخت.

چرا که در سال ۱۸۰۰ یک باستان شناس آلمانی که در مصر تحقیق می کرد، با ترجمه یکی از پاپیروس های مصری متوجه شد که بیش از ۸۷۷ نوع مواد دارویی برای مصارف مختلف در مصر باستان شناخته شده بود، که یکی از آن ها همین پودر اسید استیل- سالیسیلیک بود که برای برطرف کردن درد از آن استفاده می شد.

در برخی از شواهد و نوشته های دیگری که در یونان بدست آمده است نیز مشخص شده که بشر حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد از شیره پوست درخت بید برای درمان تب و درد استفاده می کرده است. همچنین آنها هنگام زایمان زنان از این ماده برای کاهش درد استفاده می کردند.

امروزه مشخص شده که ماده موجود در این شیره چیزی جز اسید سالی- سیلیک یا آسپرین نیست. مدارک و شواهد جدید نشان دهنده موثر بودن آسپرین در کاهش موارد سکته و حمله قلبی، سرطان روده و حتی پیشگیری از آلزایمر است.

در اصل آسپرین از گیاهانی مانند اسفرزه و پوست درخت بید مجنون به دست می آمد. بعدها با پیشرفت صنعت داروسازی به طور مصنوعی ساخته شد که سود بیشتری را نصیب تولیدکنندگان کرد. ترکیب های طبیعی که در لابراتوار ساخته و به عنوان دارو به بازار عرضه می شود؛ عارضه جانبی دارد.

خوشبختانه موادغذایی زیادی وجود دارد که حاوی سالیسیلات یا اسید سالیسیلیک است که ماده فعال موجود در آسپرین است. موادغذایی حاوی آسپرین طبیعی شامل سیب، آواکادو، میوه قره قاط، کلم بروکلی، گل کلم، گیلاس، فلفل، خیار، کشمش، خرما، انجیر، گریپ فروت، کیوی، شیرین بیان، اسفرزه، پاپریکا، هلو،آلوی تازه و خشک، ترب قرمز، اسفناج، توت فرنگی، زردچوبه، پوست درخت بید مجنون و کدو است.

درباره حمله قلبی

علاوه بر احساس درد در بازوی چپ، علایم د یگری برای حملهً قلبی وجود دارند ،درد شدید در چانه ،حالت تهوّع وتعریق زیاد نیز باید مورد توجّه قرار گیرد.

توجّه:

ممکن است در زمان حملهً قلبی هیچ دردی در قفسهً سینه احساس نشود. حدود ۶۰% افراد که در خواب دچار حملهً قلبی شده اند. هرگز بیدار نشده اند. هر چند اگر چنین اتفاقی رخ دهد ممکن است درد قفسهً سینه فرد را از خواب عمیق بیدار کند. در این صورت بلافاصله دو عدد آسپیرین را در دهان خود حل کرده و بامقداری آب آن را ببلعید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.