×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروهای گیاهی بی ضرر نیستند/ وزارت بهداشت بر عطاری ها نظارت می کند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محمود خدادوست در گفت‌وگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو» درباره همایش طب سنتی از نظر یونسکو که امروز در حکمت سرای طب ایرانی برگزار می شود، گفت: این همایش با همکاری سازمان ملی یونسکو و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع طب سنتی و استفاده از ظرفیت های طب سنتی برگزار خواهد شد.

وی گفت: استفاده از طب سنتی یک رویکرد جهانی دارد که حدود ۳۰ سال پیش در سازمان جهانی بهداشت و در کشور ما از سال ۱۳۸۶ به عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه ها مورد توجه قرار گرفت.

معاون طب سنتی اظهار داشت: پایبندی به اصول اخلاقی در طب سنتی از محورهای مورد توجه ما و یونسکو است.

اقبال مردم، از ناآگاهی از داروهای گیاهی است

خدادوست با بیان اینکه طب سنتی به دلیل تنوع طب های مکملی که دارد مردم به آن نگاه متفاوتی دارند، افزود: مردم فکر می کنند استفاده از داروهای گیاهی بی ضرر است و به همین دلیل از این طب اقبال بیشتری می کنند.

وی با اشاره به اقبال مردم از طب سنتی اظهار داشت: مردم باید نسبت به سوء استفاده عطاری ها و نگاه تجاری آنها به این طب آگاه باشند.

معاون طب سنتی به موضوع اخلاق و استفاده از طب سنتی به طور اعلی تأکید کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی در گایدلاینی که در سال ۲۰۰۵ منتشر کرد به روابط و قوانین نظارتی دستگاه های حاکمیتی بر ارائه دهندگان خدمات طب سنتی تأکید کرد.

خدادوست افزود: سازمان بهداشت جهانی با قوی تر کردن سیستم های نظارتی خود سعی در آگاه سازی عمومی نیز کرد.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند استفاده از طب سنتی به معنای بی خطر بودن نیست، افزود: از سال ۸۶ طب سنتی به شکل تخصصی با نگاه آکادمیک به دانشگاه های ایران وارد شده است که از نگاه سنتی و سودجویانه به این طب ارزشمند جلوگیری شود.

معاون طب سنتی به رونمایی سند طب سنتی و منشور اخلاقی برای احیای طب سنتی در سال جاری اشاره کرد و افزود: در رونمایی از فرم سبک عوارض داروهای گیاهی و سنتی رعایت استفاده از این داروها و بی ضرر نبودن آنها مورد تأکید و توجه قرار گرفت.

خدادوست درباره اطلاع رسانی در استفاده از طب سنتی در ایران نیز گفت: بعد از ایجاد طب سنتی در وزارت بهداشت کارگروه «رسانه، تندرستی، طب سنتی» با هدف رعایت تندرستی مردم و آگاهی سازی آنها اندیشیده شد.

این مقام مسئول درباره وجود عطاری ها اظهار داشت: احتمال فروش داروهای ترکیبی بدون نام و نشان علمی در عطاری ها وجود دارد به همین دلیل وزارت بهداشت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستین جلسه ای که هفته پیش با حضور رئیس اتحادیه عطاری ها برگزار شد، در این باره ضوابط و قوانین آن نیز تدوین کرد.

معاون طب سنتی نظارت بر قیمت داروهای گیاهی که عطاری ها عرضه می کنند را نیازمند داشتن روابط بین بخشی قوی دانست و افزود: درباره نحوه توزیع گیاهان دارویی عطاری ها، بسته بندی و نحوه میکروب زدایی و انگل زدایی و توزیع در بازار هر سه وزارتخانه بهداشت، درمان و آموش پزشکی، صنعت- معدن- تجارت و کشاورزی همکاری لازم را خواهند داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.