×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، محمدباقر صابری زفرقندی در پاسخ به این پرسش که به تازگی عنوان شده است که در عطاری‌ها مواد مخدر از نوع تریاک به افراد عرضه می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه مدت‌هاست عطاری در بحث ارائه خدمات ترک اعتیاد ورود کرده اند و این احتمال هم وجود دارد که در برخی از عطاری‌ها داروهای مخدر از جمله متادون و حتی مواد مخدر عرضه شود.

وی با درخواست تشدید نظارت بر عملکرد عطاری‌ها عنوان کرد: در این مقوله تقاضا داریم صنف عطاری حتماً نظارت مبسوطی بر عملکرد عطاری‌ها داشته باشد و باید دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز فعالیت عطاری‌ها را از نظر بهداشتی کنترل بیشتری کنند و در نهایت نیروی انتظامی نیز از نظر مباحث رسیدگی به عرضه مواد مخدر در عطاری‌ها بررسی‌های خود را تشدید کند.

صابری زفرقندی با بیان اینکه متاسفانه بازار دارویی به خصوص داروهای گیاهی و در مجموع بازار عطاری بازار مکاری شده است، بیان داشت: البته ناگفته نماند که نباید حوزه طب سنتی را با عطاری‌ها مقایسه و در نظر گرفت که این دو کاملأ با یکدیگر متفاوت است و ضمن احترام به خانواده طب سنتی باید عنوان کنم که علم طب سنتی براساس دانش مربوطه صورت می‌پذیرد ولی متاسفانه عطاری‌ها با ورود به حوزه درمان تداخلاتی ایجاد کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد با اجاره یک مغازه با عنوان عطاری برخلاف واقع در امور پزشکی دخالت کرده و توصیه و اقدام به تجویز در امور ترک اعتیاد می‌کنند و آن افراد معتاد نیز به جای اینکه بهبود یابند در چرخشی کاملأ معکوس وضعیت اعتیاد آنان بدتر نیز می‌شود.

به گزارش تسنیم، جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی کشور با اعلام اینکه در حال حاضر ۴۷۰۰ عطاری به‌ صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند و متأسفانه در برخی از این عطاری‌ها تریاک قاچاق هم فروش می‌رود، اظهارداشت: تخلف فروش دارو در عطاری‌های در حال پیگیری و لازم به ذکر است فروش دارو در عطاری‌ها ممنوع است. در حال حاضر ماده تریاک بصورت قاچاق در عطاری‌ها عرضه می‌شود و سازمان غذا و دارو و سازمان نظارت بر داروخانه‌ها بازرسانی را برای پیگیری این تخلفات اعزام کرده و این بازرسان در حال پیگیری تخلفات اعضای این صنف هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی کشور بیان کرد: ما پیشنهادی به وزیر جدید بهداشت ارائه کرده‌ایم مبنی بر این‌که به جای عطاری‌ها، داروخانه‌های گیاهی تأسیس شود و مجوز تأسیس تنها برای فارغ التحصیلان رشته گیاه پزشکی صادر می‌شود، هدف از تأسیس داروخانه‌های گیاهی تنها فرهنگسازی در راستای انحلال عطاری‌ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که با متخلفین به چه نحوی برخورد قضایی می‌شود، تشریح کرد: در رابطه با نحوه برخورد با تخلفات در عطاری‌ها، ارجاع پرونده تخلف به مرجع تخلفات پزشکی و در نهایت جریمه‌های نقدی و پلمپ محل کسب متخلفان است.

میرفخرایی تصریح کرد: مکمل‌هایی که برای کاهش و اضافه وزن در حال عرضه هستند نظارت و سخت گیری برای آنان وجود ندارد و تنها موضوع مهم و در دست پیگیری همین فروش غیر مجاز دارو در عطاری‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری در کشور به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند و ما برای قانون مند کردن و سازماندهی این تخلفات و برای صدور مدرک و پروانه مجاز کسب برای افراد واجده شرایط در حال رایزنی با دانشگاه علمی کاربردی هستیم و افرادی که مدرک مورد نظر را کسب کنند مجاز به تأسیس داروخانه‌های گیاهی هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.