×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت باریجه و آنغوزه در ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع ملی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، سید محمدرضا جهان‌آرا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: عملیات کاشت گیاهان دارویی در بیش از ۸ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است که این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر به صورت سالانه عملیات برداشت محصولات گیاهان دارویی کشت شده صورت می‌گیرد که در همین راستا امسال کار برداشت گیاهان دارویی چون آنغوزه و باریچه در حال انجام است.

وی گفت: درآمد ناشی از کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف این استان قابل مقایسه با کشت محصولاتی چون گندم دیم نیست به طوری که روی آوردن به کاشت گیاهان دارویی از سوی مردم بسیار درآمدزا و مقرون به صرفه است.

جهان‌آرا با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی درآمد بسیار خوبی دارد، تصریح کرد: در هر هکتار کشت آنغوزه و باریچه، میزان ۶۰ کیلوگرم برداشت داریم که رقم قابل توجهی است.

* ۳۰ میلیون ریال درآمد ناشی از هر هکتار زیر کشت آنغوزه

وی بیان داشت: به طور متوسط ظرفیت درامد ناخالص کشت گیاهان دارویی در هکتار ۳۰ میلیون ریال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به میزان تولید گندم دیم در هر هکتار اضافه کرد: با توجه به اینکه در هر هکتار از مزارع گندم دیم، ۱٫۲ تن برداشت می‌شود، درآمد ناشی از کشت گیاهان دارویی بسیار بیشتر است و ما از روستائیان می‌خواهیم که مشارکت بیشتری در این طرح‌های منابع طبیعی داشته باشند.

این مسئول عنوان کرد: عملیات کاشت گیاهان دارویی از سال ۷۵ شروع شده، ولی از مجموع هشت هزار هکتار کشت شده، در سال گذشته ۲ هزار هکتار کاشت شده است.

جهان‌آرا، کشت گیاهان دارویی را علاوه بر درآمد مالی آن موجب احیای طبیعت و گونه‌های باارزش گیاهان دارویی دانست و گفت:‌ کشت گیاهان دارویی نه تنها به طبیعت آسیبی نمی‌رساند بلکه موجب تقویت آن می‌شود.

وی متذکر شد: ظرفیت کاشت گیاهان دارویی در این استان در سطح ۲۰۰ هزار هکتار قابل افزایش است ولی همان‌گونه که اعلام شد تاکنون هشت هزار هکتار از این عرصه‌ه ابه زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

این مسئول از انجام یک کار الگویی در همین خصوص و در منطقه تنگ سرخ خبر داد و اذعان داشت: در کشت گیاهان دارویی افراد زیادی چون مجری طرح، بهره‌‌بردار، کارگران، تاجر، بازاریان و فروشندگان صاحب شغل و درآمد می‌شوند که در همین راستا گسترش کشت گیاهان دارویی در سطح بیشتری از اراضی منابع طبیعی از جمله کرفس، آنغوزه و باریچه در دستور کار این اداره‌کل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.