×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروغذا:انواع خستگی های زنانه!

آلرژی بهاری طاقت‌تان را طاق کرده؟! داروهای ضدآلرژی شما را خسته و خواب‌آلوده می‌کند؟ دوست دارید بدون داروهای شیمیایی آلرژی خود را مهار کنید؟ شاید هم بدنتان به هیچ یک از داروهای موجود در داروخانه پاسخ نمی‌دهد و از تعداد عطسه‌هایتان کم نمی‌شود. پس باید چه کار کرد؟ در اینجا شما را با ۱۷ راه برای جلوگیری از آلرژی بدون استفاده از دارو آشنا می‌کنیم.

 

 

شست‌وشوی بینی با آب نمک

قوری ضدحساسیت!

متخصصان طب سنتی و پزشکی رایج هر دو استفاده از این روش را تایید می‌کنند. شما با این کار سینوس‌های خود را با آب نمک شست‌وشو می‌دهید و مواد آلرژی‌زا و محرک را از سینوس‌ها پاک می‌کنید. برای این کار می‌توانید از داروخانه یک بسته سرم شست‌وشو تهیه کنید یا خودتان این محلول را آماده سازید، به این ترتیب که ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری نمک بدون ید و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک لیتر آب از قبل جوشانده و خنک شده بریزید و مخلوط کنید. هربار ۳۰ میلی‌لیتر از این محلول را داخل یکی از قوری‌های قدیمی‌تان بریزید و سر خود را پایین بگیرید. سپس لوله قوری را در کنار یکی از سوراخ‌های بینی‌تان قرار دهید و محلول درون آن را داخل بینی بریزید تا از سوراخ دیگر بینی خارج شود. کار خیلی سختی نیست. بعد از چندبار تکرار به آن عادت خواهید کرد!

کراتین طبیعی

برای بدنسازی یا رفع آلرژی؟!

کراتین به عنوان یک آنتی‌آلرژی طبیعی عمل می کند. این ماده به طور طبیعی در پوست سیب، پیاز، انگور قرمز، مرکبات، کلم بروکلی و سبزیجات یافت می‌شود. البته برای دریافت تاثیر آن از پودرهای کراتین نیز می‌توان استفاده کرد. به‌این ترتیب که در اوج فصل آلرژی سه بار در روز، هربار ۳۰۰ میلی‌گرم از این پودر را با فاصله از وعده‌های غذایی مصرف کرد. البته قبل از مصرف این مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشور ت کنید. چرا که برخی داروها مانند داروی ضدافسردگی و داروی تیروئید با مصرف مکمل‌های کراتین تداخل دارند. مکمل عصاره هسته انگور هم می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد، به خصوص اگر همزمان با ویتامین‌C مصرف شود.

یکی از خوشمزه‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از علائم آلرژی نوشیدن یک لیوان آب آلبالوی ترش است! اگرچه آلبالوی تازه خود به تنهایی منافع بسیاری دارد اما با نوشیدن آب آن می‌توان مقدار زیادی کراتین وارد بدن کرد. همان‌طور که گفته شد کراتین از تولید هیستامین توسط سیستم ایمنی بدن جلوگیری می‌کند

محصولات پروبیوتیک

ضدحساسیت طبیعی بخورید

شاید شما هم با شنیدن واژه «پروبیوتیک» فقط به یاد باکتری‌های مفید ماست برای دستگاه گوارش بیفتید در حالی که این باکتری‌ها علاوه بر دستگاه گوارش در حفظ تعادل سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از برخی آلرژی‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. علاوه بر این پروبیوتیک‌ها به تولید ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف در بدن کمک می‌کنند. 

بخور عصاره گیاهان

هم برای آلرژی هم برای سلامت پوست

یک ماهی‌تابه متوسط را با آب پر کنید و اجازه دهید آب جوش بیاید. شعله را خاموش کنید و ماهی‌تابه را از روی گاز بردارید و به آن ۳ قطره عصاره اوکالیپتوس، ۳قطره عصاره رزماری، ۲ قطره عصاره مورد و ۲ قطره عصاره درخت چای اضافه کنید. بعد روی سر خود یک حوله بیندازید و سرتان را بالای ماهی‌تابه نگه دارید. صورت‌تان را خیلی نزدیک به ماهی‌تابه نگیرید تا پوست‌تان نسوزد. برای ۵ تا ۱۰ دقیقه این بخور را تنفس کنید و این کار را روزی یک تا سه‌بار تکرار کنید. با این کار پوست‌تان هم از آلودگی‌ها تمیز می‌شود.

عسل محلی

از محله خودتان عسل بخرید!

نقش عسل در بهبود آلرژی هنوز به اثبات نرسیده است اما استفاده از آن هم ضرری به شما نمی‌رساند. بسیاری از افراد این تجربه را داشته‌اند که با مصرف عسل تولید شده در نزدیکی محل زندگی‌شان علائم آلرژی‌شان کاهش یافته است. شاید دلیل این باشد که زنبورها گرده گل‌ها را در منطقه سکونت‌تان می‌خورند و عسل تولید می‌کنند، بنابراین مصرف این عسل برای شما مانند یک آمپول ضدآلرژی می‌ماند!

درمان‌ هومیوپاتی

به امتحانش می‌ارزد!

طب هومیوپاتی یکی از قدیمی‌ترین طب‌های مکمل جایگزین در دنیاست که قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد. این طب برای درمان آلرژی از عصاره رقیق گل‌ها و گیاهان استفاده می‌کند. برای رفع قرمزی و خارش چشم می‌توان از قرص زیر زبانی گیاه «Euphrasia» (گل عینک) و برای آبریزش بینی می‌توان از قرص زیر زبانی  Allium cepa (پیاز قرمز) استفاده کرد. بهتر است برای بار اول این قرص‌ها را همزمان مصرف نکنید و تاثیر هر کدام را جداگانه بسنجید تا متوجه شوید کدام یک از آنها برای وضعیت‌تان مناسب‌تر است. توصیه می‌شود قبل از مصرف این داروها با یک پزشک هومیوپاتی مشورت کنید.

 

 

طب سوزنی

متعادل‌سازی سیستم ایمنی بیش فعال!

اگرچه دلیل آن هنوز کاملا مشخص نشده است اما طب سوزنی می‌تواند علائم آلرژی‌های فصلی را کاهش دهد به خصوص اگر از یک ماه قبل از شروع فصل آلرژی آغاز شود و برای ۳ ماه ادامه پیدا کند. این روش با تحریک کانال‌های انرژی در بدن فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن را متعادل می‌کند و از این طریق علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.

برگ گیاه گزنه

این گزنه زبان را نمی‌گزد!

گزنه برخلاف کرک‌های گزنده‌ای که روی برگ‌ها و ساقه‌هایش دارد، دارای خواص دارویی است. برای دریافت تاثیر ضدآلرژی این گیاه می‌توانید آن را مانند چای دم کنید و بنوشید. برای این کار چای کیسه‌ای گزنه را داخل لیوان قرار دهید و روی آن آب جوش بریزید، سپس روی لیوان را برای ۱۵ دقیقه بپوشانید تا عصاره چای به خوبی خارج شود و بعد آن را بنوشید. برای درمان آلرژی باید سه بار در روز از این دم‌کرده استفاده کنید.

دستگاه بخور سرد و دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA

گرده‌ها را به زمین بیندازید!

شاید با نزدیک شدن بهار و گرم شدن هوا تصمیم گرفته باشید دستگاه بخور خود را جمع کنید و در انباری خانه بگذارید، درحالی که شب‌ها هنوز کمی خنک هستند و رطوبت هوای خانه کم است. در چنین مواقعی استفاده از یک دستگاه بخور سرد هوای خانه را از مواد آلرژی‌زا پاک می‌کند. قطره‌های آب معلق در هوا به مواد آلرژی‌زا می‌چسبند، در نتیجه آنها سنگین می‌شوند و به زمین می‌افتند و دیگر آنها را تنفس نمی‌کنید. همچنین استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلتر HEPA به خصوص در اتاق خواب بهترین راه برای پاک کردن هوا از انواع هاگ‌ها و گرده‌های گیاهان است.

دستمال کاغذی مچاله

مراقب باشید کسی شما را نبیند!

این راه‌حل برای مواقعی خوب است که تنها هستید و کسی در اطرافتان نیست و در عین حال به هیچ یک از راه‌های دیگر درمان آلرژی دسترسی ندارید! یک تکه دستمال کاغذی را بردارید و مقداری از آن را در دو قسمت مساوی تکه کنید. دستمال را به اندازه سوراخ بینی خود مچاله کنید و آن را در ابتدای سوراخ بینی‌تان فرو کنید طوری که قسمتی از آن بیرون باشد و خطر بالا رفتن و گیر کردن دستمال داخل بینی وجود نداشته باشد. به مدت ۱۵ دقیقه در این حالت بمانید و بعد دستمال‌ها را خارج کنید و بینی خود را تخلیه کنید. حداقل برای یک ساعت عطسه‌ها سراغتان نخواهند آمد!

غذای تند بخورید

غذاهای تند و پر ادویه

خوردن و حتی آماده کردن غذاهای تند و پرادویه می‌تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کند! غذاهای مکزیکی و تایلندی، فلفل قرمز و سیاه، زنجبیل، شنبلیله، پیاز و سیر از خوراکی‌هایی هستند که تاثیرشان بر آلرژی ثابت شده است. در واقع هرقدر غذا تندتر باشد کانال بینی راحت‌تر تخلیه می‌شود و گرده‌ها و هاگ‌های موجود در بینی راحت‌تر خارج می‌شوند.

ورزش در ساحل یا در کوه 

به جای جنگل به ساحل بروید

آلرژی‌های فصل بهار و تابستان بهترین بهانه برای وقت‌گذرانی در ساحل دریا هستند! بادهای ساحلی، این مناطق را از انواع هاگ و گرده پاک می‌کند. پس هرقدر می‌توانید به ورزش‌هایی مانند والیبال در ساحل، شنا در دریا و دویدن کنار آب بپردازید تا هم از آلرژی  دور باشید و هم سلامت بدن خود را افزایش دهید. اگر هم در نزدیکی محل زندگی‌تان دریا وجود ندارد، می‌توانید به ارتفاعات و کوهنوردی بپردازید چرا که در ارتفاعات گیاهان کمتری رشد می‌کنند و آلرژی کاهش پیدا می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

کاهش التهاب سینوس‌ها و بینی با آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان موجود در خوراکی‌های مختلف از جمله انواع میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، تخمه، چای سبز و… التهابات ایجاد شده در داخل بدن را کاهش می‌دهد و از این طریق علائم آلرژی را متعادل می‌سازد. پس تا می‌توانید در این روزها به بدن خود آنتی‌اکسیدان برسانید. البته حواستان باشد بیشتر از ۲ تا ۳ فنجان چای در روز ننوشید تا تجمع کافئین در بدن به ضررتان تمام نشود.

 

 

بستن در و پنجره

شب‌ها و صبح زود پنجره‌ها را باز نکنید

هیچ چیز مانند نسیم صبحگاهی بهاری خواب را از سرتان نمی‌پراند اما اگر آلرژی داشته باشید باز کردن پنجره به خصوص در صبح زود و آخر شب باعث می‌شود آنقدر مشغول تمیز کردن و خاراندن بینی‌تان شوید که نتوانید به‌اندازه کافی بخوابید و از این هوای بهاری لذت ببرید. استفاده از کولر در این مواقع باعث می‌شود علائم کمتری پیدا کنید. اما گاهی اوقات برخی کولرها نیز به اندازه هوای بیرون برایتان حساسیت ایجاد می‌کنند. همچنین زمانی که در اتومبیل نشسته‌اید بهتر است پنجره‌ها را ببندید و کولر را روی حالت «چرخش هوا در کابین» قرار دهید. فیلتر موجود در کابین جلو به پاک شدن هوای داخل از گرده‌ها کمک می‌کند.

چسبیدن گرده‌ها به لباس

امان از این گرده‌های جدایی‌ناپذیر!

هاگ و گرده گیاهان روی لباس می‌نشینند بنابراین برای جلوگیری از ورود آنها به داخل خانه باید ابتدا لباس‌های خود را بیرون از خانه محکم بتکانید و سپس با استفاده از پودر لباس‌شویی به اضافه مقداری سفیدکننده یا مایع لباسشویی ضد حساسیت آنها را شست‌وشو دهید. بعد از آن نیز لباس‌ها را در خشک‌کن قرار داده و از آویزان کردن‌شان درخارج از خانه خودداری کنید. جالب است بدانید ژاپن نوعی پارچه طراحی کرده که ذره‌ای گرده و هاگ به آن نمی‌چسبد!

ماسک ضدحساسیت

اگر می‌خواهید با گل و گیاه کار کنید…

ماسک‌های ضدآلرژی با فیلتر HEPA مناسب‌ترین گزینه برای افرادی است که آلرژی زندگی‌شان را مختل کرده است! البته لازم نیست کل ساعات روز را با ماسک بگذرانید. کافی است در موقعیت‌های خاص برای مثال هنگام چمن‌زنی، جمع کردن برگ‌ها و باغبانی از آن استفاده کنید. ضدآفتاب را نیز فراموش نکنید و زیاد در آفتاب نمانید تا جای ماسک روی صورت‌تان حک نشود!

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.