×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره داروی ام اس نوت

دانشگاه علوم پزشکی تبریز با توجه به انتشار خبری مبنی بر کشف داروی قطعی ام اس در رسانه ها اطلاعیه ای صادر کرد که متن آن به شرح ذیل می باشد:

با توجه اخبار  متعدد مندرج در سایتهای خبری در باره مکمل گیاهی ام اس نوت بدینوسیله اعلام می نماید که مکمل مورد مطالعه، درمان قطعی بیماری ام اس نبوده و به عنوان مکمل، مورد بررسی قرار گرفته است و اثرات بهبودی نسبی در بیماران مشاهده گردیده است. در ارتباط با طرح تحقیقاتی به عمل آمده اطلاعات ذیل را به استحضار عزیزان می رساند:

 طرح تحقیقاتی مربوطه با عنوان «بررسی تاثیر مکمل روغنی گیاهی خوراکی همراه با توصیه رژیم غذایی با طبیعت گرم بر علائم بالینی و فاکتورهای التهابی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس» در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد طی مراحل مختلف داوری، بررسی و ثبت در مرکز کارآزماییهای بالینی ایران در سال ۱۳۸۹ تصویب و طی یک و نیم سال به مرحله اجرا درآمد.

از ۱۰۰ بیمار  ام اس وارد شده با  فرم بالینی عود و بهبود یابنده با شدت بیماری  (EDSS )  ۶ و پایین تر، ۶۵ نفر دوره درمانی ۶ ماهه را به اتمام رساندند و بقیه، اغلب به علت حالت روغنی این مکمل و عدم تحمل آن شرکت در مطالعه را ادامه ندادند.

در گروهی که مکمل روغنی دریافت نمودند و رژیم غذایی با طبیعت گرم را رعایت کردند بهبودی قابل توجهی در علائم ملاحظه گردید و بطور متوسط شدت بیماری  یک درجه پائین آمد و در گروه دریافت کننده مکمل بدون رعایت رژیم اثر بهبودی کمتر بود. فاکتورهای التهابی نیز بطور متناسب تغییر یافت.

دو باره یادآوری می کند که در این مطالعه، درمان فوق به عنوان مکمل و در کنار سایر داروهای معمول مثل اینترفرونها بکار رفته بود و تغییرات احتمالی در داروهای معمول، زیر نظر متخصصین امکان پذیر بوده است.

با توجه به محدودیت تعداد بیماران مورد مطالعه و مدت محدود دریافت مکمل گیاهی مذکور، بررسی ابعاد بیشتر موضوع نیازمند مطالعات تکمیلی است. دسترسی به درمان گیاهی مکمل فوق بعد از اخذ تاییدهای لازم و صدور مجوزهای مربوطه از طریق مراجع ذیصلاح میسر خواهد بود و دریافت آن با نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب انجام خواهد شد و هرگونه تغییر در رژیم دارویی معمول بیماران (مثل اینترفرونها) با نظر پزشک معالج مربوطه ممکن خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.