×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانلود متن کامل برنامه توسعه پایدار گیاهان دارویی کشور

صادرات و واردات گیاهان دارویی در کشور

براساس آمار گمرک ایران میزان صادرات در کشور در سال ۱۳۸۶ به میزان ۶۳ میلیون دلار ثبت شده است. در این سال بیشترین حجم صادرات گیاهان دارویی به متعلق به ترتیب زیره، گشنیز ، عصاره شیرین بیان اختصاص یافته است. و از لحاظ ارزش با ترتیب زیره و عصاره شیرین بیان و گشنیز میباشد البته در این آمار زعفران به عنوان محاسبه نگردیده است.

مهمترین گیاهان دارویی صادراتی ایران در سال های اخیر زیره سبز، آویشن، بادرنجبویه، انیسون، بابونه، اسفرزه، بومادران، گل ختمی ،زوفا، مریم گلی، کتیرا، آنغوزه، شیرین بیان، تلخ بیان، مورد، برگ کنار، سقز، علف گاوزبان، آنغوزه و گل ساعتی، باریجه، زدو، موسیر، مستکی، وشا، انچوچک، گز علفی، شکر تیغال، برگ کنار، حنا و انزروت بوده که به کشور های آلمان، آمریکا، انگلستان، فرانسه، مجارستان، پاکستان، هند، چین، ترکیه، بحرین، کویت، قطر، کانادا، سوئیس، سوئد، لبنان، ایتالیا و امارات صادر شده است. علاوه بر آن، سالانه حدود ۲ میلیون دلار محصولات فرعی جنگلی و مرتعی به بازار های جهانی از جمله آلمان، فرانسه و امارات متحده عربی.

ارزش کل واردات گیاهان دارویی و مواد اولیه گیاهی در سال ۱۳۸۶ به میزان ۸۵ میلیون دلار میباشد بیشترین ارزش میزان واردات گیاهان دارویی مربوط به اسانسها می باشد به طوری که ۵۹ میلیون دلار در این سال به واردات اسانس اختصاص داشته است این اسانس ها عمدتاً در صنایع آرایشی بهداشتی و صنعتی کاربرد دارد.

متن فوق، قسمتی از برنامه توسعه پایدار گیاهان دارویی کشور است که توسط سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی تهیه شده است. برای دانلود متن کامل این برنامه، بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.