×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از فارس، محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان لنگرود، اظهار داشت: ایستگاه تحقیقات بذر و نهال گونه‌های جنگلی شلمان یکی از ایستگاه‌های اقماری است.

وی افزود: این ایستگاه با توجه به سطح وسیع جنگل‌های استان و به منظور حمایت و پشتیبانی از این منابع مهم در کشور در سال ۱۳۱۶ تاسیس شد.

این مسئول، مهم‌ترین وظیفه مرکز تحقیقات شلمان را کاشت، نگهداری و حفظ گونه‌های مختلف گیاهان جنگلی شمال کشور و تولید بذر و نهال به منظور اهداف تحقیقاتی عنوان کرد.

وی، با برشمردن فعالیت‌های شاخص مرکز تحقیقات شلمان ابراز داشت: جمع‌آوری و شناسایی بیدهای گیلان و احداث کلکسیون پایه مادر از گونه‌های بومی و غیربومی از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز است.

بهمنی، بررسی دوام چوب‌های تجارتی ایران در مقابل عوامل مخرب قارچی و حشره‌ای و تکثیر غیرجنسی سفید پلت از طریق تحریک قلمه ساقه را از دیگر فعالیت‌های شاخص مرکز شلمان ذکر کرد.

وی، افزود: بررسی دوام چوب‌های اکالیپتوس در مقابل خسارت قارچی در آزمایش میدانی و ارزیابی و بررسی رشد، استقرار و کیفیت گیاهان دارویی در شرایط دیم از دیگر فعالیت‌های شاخص مرکز تحقیقات شلمان است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزش و منابع طبیعی گیلان درباره توانمندی‌های مرکز تحقیقات شلمان اذعان داشت: تولید بذر از پایه‌های مرغوب برای توسعه منابع جنگلی و حفظ ذخایر ژنی، داشتن بیش از ۲۰ گونه از درختان ارزشمند جنگلی آماده ارائه خدمات و تحقیق در تمام زمینه‌های این گونه‌ها از جمله توانمندی این مرکز است.

وی، افزود: وجود ایستگاه هواشناسی که می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای محققان منابع طبیعی را تامین کند از توانمندی‌های مهم ایستگاه تحقیقات شلمان است.

بهمنی، اخذ مجوز ایجاد کانون و انجام مطالعات گیاهان دارویی کشور در ایستگاه شلمان از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور را یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های این ایستگاه عنوان کرد.

وی، با اشاره به برنامه‌های آینده ایستگاه تحقیقات شلمان خاطر نشان کرد: استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه نهال‌های مرکبات و کیوی ثبت و گواهی شده و نیز توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی بومی منطقه از جمله برنامه‌‌های آینده این ایستگاه است.

این مسئول، از راه‌اندازی گلخانه تولید نشای گیاهان دارویی و گونه‌های جنگلی و مرتعی در ایستگاه تحقیقات شلمان خبر داد و یادآور شد: آزمایشگاه اسانس‌گیری از گیاهان دارویی و ترویج متدهای علمی استخراج در بین بهره‌برداران روستایی نیز در آینده در ایستگاه تحقیقات شلمان راه‌اندازی می‌شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.