×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ؛ سید محمد صالح مصطفوی با اشاره به اعلام افزایش نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و نیز افزایش چشمگیرنرخ بذور مرتعی و جنگلی در سال جاری افزود: بر این اساس قیمت برخی اقلام و فرآورده های گیاهی و دارویی از ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت.

وی در جلسه تعیین نرخ این فرآورده ها که با حضور نمایندگان برخی از دستگاههای اجرایی استان از جمله سازمان جهاد کشاورزی فارس، اداره کل محیط زیست، سازمان امور اقتصادی و دارایی استان و دادسرای شیراز برگزار شد ، افزود نرخ اقلامی از جمله بذور یونجه، آویشن، آنغوزه، قیچ، باریجه، وشاء، گون وکاج و سرو کوهی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی فارس با بیان این که بر اساس ماده ۶۸ قانون مقررات مالی دولت افزایش قیمت اقلام مربوطه هر سه سال یک بار انجام می شود اظهار داشت: تعرفه صمغ (شیره نباتی) اقلامی از جمله کتیرا، وشاء، آنغوزه، باریجه، زغال و هیزم در مقایسه با سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

مصطفوی با تاکید بر رعایت ضوابط قانونی از سوی فروشندگان و خریداران این محصولات اظهار داشت: خرید و فروش فرآورده های جنگلی مرتعی بر اساس نرخ جدید لازم الاجرا است و هر گونه اقدامی خارج از این ضوابط تخلف محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از هزار گونه گیاه دارویی در استان وجود دارد که نزدیک به ۱۰ درصد گیاهان دارویی کشور را شامل می شود.

رئیس اداره بهره برداری یاد آور شد: در سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار کیلوگرم گیاه دارویی از رویشگاههای بالقوه استان در سطح ۵/۳ میلیون هکتار به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، هندوستان، فرانسه، بلژیک و استرالیا صادر شده است.

مصطفوی با بیان اینکه استان فارس از نظر شرایط اقلیمی و نیز موقعیت چهار فصل بودن آب و هوایی برای اقلام گیاهان دارویی از مزیت بسیار مناسبی برخوردار است خاطرنشان کرد: با استفاده درست و اصولی از این مزیت نه تنها برای مصرف داخلی بلکه در زمینه صادرات نیز می توان به پیشرفت هایی رسید که این امر می تواند خود کمکی برای سود آوری صنعت دارویی کشور باشد.

وی با بیان اینکه استان فارس به لحاظ بهره برداری و صادرات گیاهان دارویی در جایگاه نخست کشور قرار دارد تصریح کرد: در صورت حمایت و پشتیبانی مسئولان ارشد استان از روند توسعه صنعت گیاهان دارویی، فارس می تواند بهترین فرآوری ها را در داخل کشور از طریق اقلام مختلف گیاهان دارویی و صنعتی داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.