×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای بیش از دو هکتار موردستان در حاشیه سد سراب

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ‘اردشیر رستمی’ افزود: با توجه به احداث سد سراب بر روی چشمه سراب، پنج هکتار از اراضی زیرکشت درختچه مورد بدلیل قرار گرفتن در حوزه اصلی کاسه سد سراب در معرض نابودی قرار گرفته بود.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست یک هکتار و در مرحله دوم نیز یک و نیم هکتار از اراضی مذکور زیرکشت مجدد این گونه کم نظیر قرار گرفته تا از نابودی این گونه گیاهی با ارزش در منطقه جلوگیری شود.

رستمی گفت: با توجه به اینکه کشت این مقدار بصورت ماشینی انجام شده با اجرای سیستم آبیاری قطره ای مشکل آبیاری آن نیز مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این منظور هزینه شده، تاکید کرد: با توجه به تکمیل کار احداث سد سراب و آغاز آبگیری آن، امکان توسعه گیاه مورد در دیگر نقاط حاشیه این سد نیز فراهم شده است.

سراب گیلانغرب یکی از نقاط استثنایی برای رویش گیاه مورد در سطح کشور است و وجود بوته های مورد در اطراف سراب از دلایل شکل گیری آثار تاریخی شناسایی شده نظیر کاخ اربابی و آتشکده زردشتی در حاشیه این سراب است.

مورد گیاهی درختچه ای با برگ های معطر همیشه سبز و پایا است که از نظر ظاهر شبیه انار بوده و بومی ناحیه مدیترانه ای است و در سه نقطه اروپای جنوبی، هند و چند نقطه استثنایی ایران از جمله گیلانغرب می روید.

این گیاه با ارزش، اثر درمانی دارد که مربوط به اسانسی است که در اعضای مختلف آن بخصوص در برگ وجود دارد.

عصاره مورد برای درمان غش و صرع و بیماری های کبدی، برگ و میوه آن برای درمان شستشوی دهان از جمله برفک، تبخال، بیماری های تنفسی، مجاری، سوختگی و بریدگی و نیش حشرات کاربرد دارد.

مورد بدلیل ترکیبات شیمیایی ضد سرطان در درمان سرطان نیز موثر است.

واژه مورد از کلمه یونانی آن به معنی رشد و نمو گرفته شده که در طب سنتی کاربرد اساسی داشته و از قدیم الایام مورد شناسایی ایرانیان بوده است

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.