×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت گیاهان دارویی در راستای تحقق اهداف بخش کشاورزی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه توسعه تولید گیاهان دارویی، می تواند درآمد بهره برداران در روند تولید محصولات را افزایش دهد گفت: آذربایجان شرقی استعداد خوبی جهت کشت و تولید سماق، گل محمدی، زالزالک، ذغال اخته و صدها نوع گیاهان دارویی شناسایی شده را دارا بوده و جهت شناساندن گیاهان دارویی استان و توجه به تولید این محصول باید اقدامات ترویجی بیش از پیش در مناطق مستعد توسعه پیدا نماید و در راستای این مهم، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز، پژوهشهای بسیاری در این رابطه به انجام رسانده است، اما هنوز تا تحقق اهداف، راه زیادی باید هموار گردد.

در حال حاضر،گل محمدی از نظر حجم و سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان بیشترین تولید را از آن خود ساخته و سازمان در تلاش است جهت ارتقا درآمد تولید کنندگان این محصول، با ایجاد توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری، کاهش قابل توجه عرضه خام و فله ای گیاهان دارویی را محقق سازد.

وی با اشاره به اهمیت و لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی در استان و کشور گفت: گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی وطب سنتی و اسلامی محققان و پژوهشگران کشور را برآن داشته که بیش از گذشته در صدد احیای این ظرفیت بوده و برگزاری جشنواره های گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در کنار استقبال فوق العاده مردم و متخصصان و مسؤولان از آن، موید خوبی برای تجاری سازی، اشتغال و درآمدزایی در کنار مزیت های درمانی و طبی آن است.

کشور ما از نظر تنوع زیستی جزء ۸ کشور برتر دنیا در تولیدات گیاهی به حساب می آید و در زمینه ذخائر ژنتیکی گیاهی موطن اصلی برخی از ژرم پلاسم های گیاهی است، فلور غنی ایران حدود بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی را در بر می گیرد که بیش از ۴ برابر قاره اروپا بوده و به عنوان یک مزیت منحصر به فرد در جهان به شمار میآید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به این موضوع که سهم استفاده از داروهای گیاهی در کشور، از سه دهم درصد، به ۳ درصد افزایش یافته است گفت: درحال حاضر بیش از۴۰ داروی گیاهی به خارج از کشور صادر می شود و در سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش صادرات گیاهان دارویی از کشور عملی شده است.

دکتر محمدیان با بیان اینکه این استان از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان است افزود: با توجه به مساعد بودن شرایط اقلیمی ایستگاه تحقیقاتی تیکمه داش به کشت دیم گیاهان دارویی، این ایستگاه قابلیت تبدیل به مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دیم کشت در شمالغرب کشور را داراست.

گفتنی است، در حال حاضر بیش از ۴۲۸ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد. متقاضیان توسعه کشت گیاهان دارویی از تسهیلات ویژه دریافت وام و زمین رایگان برخوردار می شوند. از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده در جهان، ۱۱ گونه آن در ایران وجود دارد. بیش از ۹۰ درصد گونه‌های گیاهی جهان در ایران شناسایی شده و همین امر کشور رادر ردیف مستعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی قرار داده است. تاکید سازمان بهداشت جهانی در جایگزینی تدریجی مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی موجب شده تا کشورهای مختلف جهان نسبت به سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در سطوح صنعتی و استفاده از آن در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی اقدام نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.