×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت گسترش کشت دیم گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، ترحم بهزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین ارتباط به تازگی نشستی با اعضای شورای راهبردی گیاهان دارویی داشتیم که نظر بر آن بود بیاییم گونه گیاهان دارویی در معرض خطر، تهدید و انقراض را در دیم‌زارهای کم بازده توسعه دهیم.

وی اظهارداشت: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم‌زارهای کم بازده به خاطر عملکرد پایین دیمزارها می‌تواند برای مردم درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد و همچنین باعث ساماندهی دام در عرصه‌ها نیز بشود.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این مهم افزون بر آن موجب تغییر بهبود معیشت بهره برداران شده که با ادامه این روند نیز به تقویت و افزایش پوشش گیاهی در کشور منجر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ارزآوری و تأثیر مطلوب در حفظ منابع پایه (آب و خاک) را دیگر ویژگی این راهبرد در کشور برشمرد.

بهزاد اضافه کرد: برای تحقق این مهم ضرورت دارد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان از جمله سازمان غذا و دارو و سرمایه گذاران بخش خصوصی پای کار بیایند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در سایه هم افزایی این سازمان‌ها می‌توان گام‌های مطلوبی در حوزه تجاری سازی، پیشگیری از خام فروشی و بسته بندی و استاندارد سازی اینگونه گیاهان دارویی برداشت و دولت هم باید در این بخش هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد سیاست گذاری‌هایی هم در حوزه طرح‌های مرتع داری انجام گرفته و دنباله روی همین برنامه‌ها هستیم به گونه‌ای که در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه حدود ۳۶۳ هزار و ۱۱۶ هکتار توسعه گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی داشتیم و در سال ۱۴۰۱ هم ۵۱ هزار و ۳۰۰ هکتار زیرکشت گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی انجام گرفت.
بهزاد بیان کرد: در اراضی دیمزارها هم مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، با جدیت پیگیر این موضوع است و ضمن آنکه برای مالکان اراضی مستثنیات اشخاص حوالی عرصه‌های منابع طبیعی هم برنامه ریزی شده تا برای این بهره برداران کلاس‌های توجیهی با هدف آگاهی بخشی آنان انجام گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص برگزاری جشنواره بابونه که به تازگی در کلاردشت برگزار شد، گفت: برگزاری جشنواره‌ها، نقش تأثیرگذاری در حفظ، نگهداری و بهره برداری صحیح برداشت گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی و اراضی کشاورزی به همراه دارد.
به گفته وی در عرصه‌های طبیعی کشور حدود هشت هزار و ۶۶۰ گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۷۶۰ گونه انحصاری و منحصربه فرد است که در عرصه‌های منابع طبیعی کشور رویش می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان کشت گیاهان دارویی که از ظرفیت‌های توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی مضاعف برای کشاورزان کشور محسوب می‌شود که ضرورت دارد مسؤولان امر برای این بخش بیش از پیش تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران در باره وضعیت کشت و کار و تولید گیاهان دارویی نشان می‌دهد که سطح زیر کشت ۲۴ گونه از گیاهان دارویی استان از ۴۵۰ هکتار سال ۱۳۹۰ با گذشت چند سال به حدود ۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

توجه به مناطق اراضی شیب دار از ضرورت‌های مهم در بخش کشاورزی مازندران است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار در استان وجود دارد که ۷۵ درصد آن در مناطق کوهستانی واقع است؛ اراضی‌ای که به گفته کارشناسان می‌تواند برای کشت گیاهان دارویی فرصتی بی نظیر تلقی شود.

بر اساس اعلام معاونت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، در زمان حاضر حدود ۶ هزار کشاورز به کشت گیاهان دارویی در سطح یک هزارو ۳۰۰ هکتار مشغول هستند و هر یک از آنها در قطعه اراضی ملکی با مساحت یکهزار تا سه هزار متر مربع کشت و کار گیاهان دارویی را انجام می‌دهند.
اگر از مازندران به عنوان گلخانه گیاهان دارویی ایران یاد کنیم بیراه نرفته‌ایم.

طبق گزارش‌های رسمی هشت هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن دارویی هستند، مازندران به تنهایی ۲ هزار گونه از این گیاهان کشور را در اختیار دارد که بسیاری از آنها گونه‌های مفید و بعضی هم از گونه‌های نادر هستند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.