×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مشکلات توسعه کشت گیاهان دارویی در استان گلستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از دنیای اقتصاد، «نسترن فرامرزی» مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان که در این زمینه تجربه خوبی دارد معتقد است: برای رونق کشت گیاهان دارویی در استان باید واسطه‌ها حذف شده و بازار فروش گیاهان دارویی برای کشاورزان پیش‌بینی شود. مشروح این گفت وگو را در ادامه بخوانید.

 اراضی گلستان برای کشت گیاهان دارویی مستعد است؟

گلستان به لحاظ کشت گیاهان دارویی بسیار مستعد است و به همین خاطر انواع گیاهان دارویی در این منطقه کشت می‌شود. به عنوان مثال در شمال شهرستان گنبدکاووس کشت زیره سبز از رونق خوبی برخوردار است و در سایر شهرستان‌ها سیاه‌دانه، گل‌محمدی، زعفران، اسطوخدوس، آویشن و سایر گیاهان دارویی کشت می‌شود یا اینکه این گونه‌ها به صورت خودرو می‌روید.

وجود پتانسیل در اراضی گلستان برای کشت گیاهان دارویی در کنار تامین آسان نهاده‌های این محصول باعث شده تا کشاورزان به زراعت آن روی بیاورند اما نبود بازار مناسب برای عرضه و فروش این محصولات به مرور زمان در سال‌های گذشته انگیزه کشت دوباره گیاهان دارویی را بسیار کم کرده است، چراکه معمولا کشاورزان نمی‌توانند این محصولات را با قیمتی که برای آنان صرفه اقتصادی داشته باشد به فروش برسانند بنابراین به نظر می‌رسد برای حل این خلأ، بین صاحبان صنایع و کشاورزان باید ارتباط مستقیم برقرار شود تا ضمن حذف واسطه‌ها و دلالان، این محصول با قیمتی به صرفه به فروش برسد.

 مثالی برای این موضوع دارید؟

محصولی مانند سیاه‌دانه با وجود صرفه خوب برای کشاورز به واسطه هزینه‌های کم تولید و کم‌آب‌بر بودن آن در سال‌های گذشته در گلستان به میزان قابل‌توجهی کشت می‌شد اما به دلیل نبود بازار فروش مناسب، دیگر کشاورزان حاضر به زراعت آن نشدند. با وجود آنکه سیاه‌دانه در صنایع دارویی و غذایی و همچنین روغن‌کشی کاربرد دارد و روز به‌روز اهمیت آن آشکار‌تر می‌شود و از طرفی اراضی گلستان هم مستعد کشت این محصول است اما زارعی حاضر به کشت آن نیست.

 مشکلاتی که کشاورزان در کشت سیاه‌دانه با آن مواجه شدند چه بود؟

زمان برداشت سیاه دانه، واردات این محصول از کشورهای دیگر مانند سوریه انجام شد و این موضوع سبب افت قیمت محصول داخلی شد. برای جلوگیری از واردات این محصول باید تولید و بهره‌برداری را افزایش دهیم تا نیاز داخل تامین شود و حتی در کنار آن اگر بتوانیم این محصول را صادر کنیم کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد بود.

به جز سیاه‌دانه، زیره سبز هم از دیگر گیاهان دارویی است که میزان قابل‌توجهی از آن در استان کشت می‌شود اما با برند دیگر استان‌ها بسته‌بندی و به فروش می‌رسد که باز هم علت آن دلالی و نبود بازار فروش برای کشاورزان گلستانی است.

 حجم تولید سیاه‌دانه در استان به چه میزان است؟

در گلستان میانگین برداشت سیاه دانه در اراضی دیم ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار و در اراضی آبی حدود یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود ضمن اینکه اگر مزرعه به خوبی مدیریت شود تناژ بالاتر خواهد رفت.

.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.