×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۲ هکتار کشت انواع گیاهان دارویی در مزارع شهرستان بهار

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، عبدالحسین اکبری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گیاهان دارویی شامل آنغوزه در سطح چهار هکتار، سیاه‌دانه ، گل ختمی ، زیره سبز ، بابونه به مساحت پنج هکتار کشت شد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی این شهرستان تغییرالگوی کشت از کشت محصولات آب بر به سمت کشت گیاهان بسیارکم آب بر مانند گیاهان دارویی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار تصریح کرد: گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آنها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تحقق سلامت و خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اهمیت بالایی دارد.

کشت ۲۲ هکتار زعفران

همچنین مسئول تولید گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان بهار به خبرنگار ایرنا گفت: در این شهرستان ۲۲ هکتار زعفران کاشته شده است و محصولات به دست آمده به استانهای دیگر صادر می شود.

وی افزود: کاشت زعفران در شهرستان بهار بازدهی خوبی داشته است بطوریکه در یک نمونه از یک هکتار زمین تحت کاشت زعفران، ۱۱ کیلو زعفران برداشت که از مرغوبیت بالایی برخوردار است، بطوریکه از خراسان برای خرید این محصول مشتری دارد.

کامران دبیری ادامه داد: طرح جهش کشت گیاهان دارویی در شهرستان بهار بصورت آزمایشتی در دست اجراست و در این طرح بذر رایگان در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین در طرح جهش برای گیاهان دارویی تا ۷۰ درصد از هزینه های کشت به کشاورز پرداخت می شود تا کشاورزان با نحوه کشت و برداشت این محصول بخوبی آشنا شوند.

مسئول تولید گیاهان دارویی جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به کاشت ۲۷ هکتاری گل محمدی در این شهرستان افزود: در این مزرعه که بصورت نمونه کشوری است، بخش فراروی نیز ایجاد شده است که برای کشاورز ارزش افزوده دارد.

وی در مورد استفاده از سموم گیاهی برای تولید محصولات گفت : استفاده از این سموم برای گیاهان کم سابقه است و با توجه به اینکه گیاهان دارویی در ابتدای کاشت در شهرستان بهار است، هنوز آفات های مختص این گیاهان بوجود نیامده است.

دبیری میزان کشت گیاهی دارویی آنغوره را چهار هکتار دانست و تاکید کرد: کشت آنغوزه گامی مثبت در توانمند سازی جامعه محلی و کمک به بهبود معیشت ساکنان محلی است و مصرف پایین آب، سوددهی بالا و امکان صادرات محصول از مزایای کاشت این محصول است.

گفتنی است، صمغ آنغوزه که از ریشه آن استحصال می‌شود، در صنعت برای تهیه چسب الماس و در پزشکی به عنوان ضد تشنج، ضد انگل، قاعده آور، بادشکن و برای درمان هیستری و دفع آفات خاکزی به کار می‌رود.

از گیاه آنغوزه برای درمان زخمهای چرکی، ناراحتی‌های معده و انگل‌های گوارشی، برونشیت مزمن، تنگی نفس و خلط آور مصرف سنتی داشته و در صنایع غذایی، عطرسازی، رنگسازی و ساخت مواد پاک کننده کاربرد دارد.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.