×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ممنوعیت زیاده‌روی در مصرف گیاهان دارویی و مصرف خودسرانه عصاره‌های گیاهی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر دانیال ملکی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در مصرف داروهای گیاهی و دمنوش‌ها باید برخی از نکات را در دستور کار قرار دهیم. برخی از گیاهان دارویی مانند سنبل الطیب، گل گاوزبان و غیره از قدیم به عنوان آرامبخش مورد مصرف مردم است.

وی با بیان اینکه برخی از داروهای گیاهی ممکن است مزمن باشد، افزود: مردم قبل از مصرف برخی از گیاهان دارویی یک شرح حال کلی از وضعیت جسمانی و یا بیماری خود به پزشک و یا داروساز ارائه کنند تا مصرف این گیاهان دارویی با بیماری آن‌ها تداخل نداشته باشد.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان زیاده‌روی در مصرف داروهای گیاهی را مضر خواند و بیان کرد: سیر خاصیت فراوانی دارد اما استفاده بیش از حد همین صیفی‌جات مفید عوارض مختلفی به دنبال دارد.

ملکی تأکید کرد: یکی از موارد استفاده مردم، گیاه دارویی است که از برگ، گل و ریشه آن استفاده می‌کنند اما مورد دیگر استفاده از عصاره‌های گیاهان دارویی است که تبدیل به داروی گیاهی می‌شود.

وی با بیان اینکه عصاره داروهای گیاهی اثر چند برابری دارد و حتماً باید با نظر پزشک و یا داروساز مصرف شود، متذکر شد: بسیاری از اوقات داروهای گیاهی اثرهای سودمندی در درمان بیماری‌ها دارند و کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن در این حوزه آنقدر پیشرفت کرده که دانش و محصولات آن را صادر می‌کنند.

سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی گلستان یادآور شد: ایران کشوری است که اکثر اقلیم‌های دنیا را در دل خود جای داده و دارای هشت هزار گونه گیاهی است که اکثر آن خاصیت درمانی دارند. از سویی دیگر برخی از گونه‌های گیاهی نیز در خطر انقراض هستند لذا افراد نباید به بهای سود اندک این گونه‌های ارزشمند را از دل طبیعت درو کنند.

ملکی  با اشاره به اینکه گیاهان دارویی باید به روش مناسب کشت شود، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰، ارزش تجارت گیاهان دارویی به پنج هزار میلیارد دلار می‌رسد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.