×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
اسطوخودوس فرانسوی یا انگلیسی؟ کدام نام صحیح است؟

دو گونه اسطوخودوس در دنیا عمدتا مورد کشت و فرآوری قرار می گیرند: اسطوخودوس حقیقی (Lavender: Lavandula angustifolia) و اسطوخودوس دو رگ (Lavandin: L. intermedia – L. hybrida). در منابع داخلی به اسطوخودوس حقیقی، اسطوخودوس فرانسوی نیز گفته می شود ولی در منابع خارجی موارد متناقض کاربرد اصطلاح اسطوخودوس فرانسوی یا انگلیسی برای این گونه به چشم می خورد (بیشتر انگلیسی گفته می شود). بنابراین نامگذاری بصورت حقیقی و دو رگ سبب رفع این مشکل خواهد شد. اسطوخودوس دو رگ حاصل تلاقی دو گونه L. angustifolia و L. latifolia (اسطوخودوس پرتقالی) است.

اسطوخودوس دو رگ دارای بوته های درشت تر، زمان گلدهی طولانی تر، عملکرد گل بالاتر و ساقه های گل دهنده چند شاخه است و دیرتر از اسطوخودوس حقیقی شروع به گلدهی می کند. عملکرد اسانس این گونه تا سه برابر بیشتر از اسطوخودوس حقیقی می تواند باشد که سبب می شود در بازار با قیمت پایین تری تجارت شود و در محصولات با قیمت پایین تر استفاده گردد. اسطوخودوس حقیقی دارای اسانس کمتر، گران قیمت تر و مورد توجه صنایع عطرسازی فاخر است.

تفاوت دیگر این دو گونه در کیفیت اسانس آنها از لحاظ مقدار ترکیب کامفور می باشد. در اسانس اسطوخودوس حقیقی کمتر از ۱ درصد کامفور وجود دارد (رایحه شیرین و ملایم) ولی اسانس اسطوخودوس دو رگ دارای ۶ تا ۱۰ درصد کامفور است (رایحه تند و قوی). در نتیجه اسانس اسطوخودوس حقیقی کاربرد عطرسازی بیشتری دارد ولی اسانس اسطوخودوس دو رگ در محصولات دارویی، دورکننده حشرات، شوینده ها یا اسپری مطبوع کننده هوا به کار می رود.

ارقام برتر اصلاح شده اسطوخودوس حقیقی عبارتند از: Hidcote، Munstead، Peter Pan و Royal Purple

ارقام برتر اصلاح شده اسطوخودوس دو رگ عبارتند از: Grosso، Super، Sussex، Soumian و Abrialis

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.