×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی آزمایشگاه فرمولاسیون پژوهشکده گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، همزمان با پنجم شهریور، روز بزرگداشت زکریای رازی و روز داروساز، آزمایشگاه فرمولاسیون پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد. دکتر رضا غفارزادگان، رئیس  پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک پنجم شهریورماه روز داروساز بیان کرد: استفاده از گیاهان دارویی جهت ارتقاء سلامت جامعه از دیرباز ریشه در فرهنگ جامعه ایرانی داشته است. وجود عطاری‌های پرشمار در سراسر کشور نیز مؤید این موضوع است که همچنان جامعه به اثربخشی گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها اعتقاد دارد.
دکتر غفارزادگان افزود: به دلیل رویکرد سنتی در این حوزه، سهم فرآورده‌های طبیعی در بازار دارویی رسمی ایران بسیار ناچیز (کمتر از ۱۰ درصد) بوده و مقایسه آن با بازارهای رسمی کشورهای دیگری مانند چین و هند که سهم فرآورده‌های طبیعی در بازار رسمی دارویی آن‌ها بیش از ۵۰ درصد است، لزوم استانداردسازی این محصولات در راستای تجاری‌سازی و کسب سهم بیشتر از بازار را به‌خوبی مشخص می‌کند. از طرف دیگر، اغلب محصولات ارائه‌شده در عطاری‌ها به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها و استانداردهای مربوطه در فرآیند تولید و بسته‌بندی، دارای آلودگی‌های قارچی و میکروبی بوده و می‌توانند برای سلامت مصرف‌کنندگان مخاطره‌آمیز باشند.
وی در ادامه اظهار کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت زمینه‌سازی گسترش فرهنگ استفاده از فرآورده‌های طبیعی استاندارد و مطابق با پروتکل‌های روز دنیا اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه فرمولاسیون کرده است.
دکتر غفارزادگان افزود: این آزمایشگاه با نیازسنجی از صنعت و بازار به دلیل خلأ مرجع علمی و تخصصی در زمینه فرمولاسیون‌های گیاهی ایجاد شده و به‌صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمت در زمینه فرمولاسیون فرآورده‌های طبیعی در حوزه‌های مختلفی اعم از مکمل‌های دارویی، فرآورده‌های آرایشی-بهداشتی و سایر محصولاتی که از گیاهان دارویی در فرمولاسیون آن‌ها بهره برده می‌شود، می‌کند.
رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: استفاده از نیروی انسانی متخصص، بهره‌گیری از مشاوره اعضای هیأت علمی پژوهشکده از گروه‌های فارماکوگنوزی و فارماکولوژی، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامل در حوزه‌های فرمولاسیون و آنالیز و استفاده از روش‌های علمی بر مبنای مرجعیت آخرین فارماکوپه‌های منتشر شده از جمله مزیت‌های اصلی این آزمایشگاه به شمار می‌روند. با توجه به وجود واحد تولیدی در مقیاس نیمه‌صنعتی و صنعتی در پژوهشکده گیاهان دارویی، امکان افزایش مقیاس (Scale Up) کلیه فرمولاسیون‌های انجام شده از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس پایلوت و صنعتی نیز فراهم شده است.
آزمایشگاه فرمولاسیون این پژوهشکده از شهریورماه سال ۱۴۰۱ و همزمان با روز داروساز آماده خدمت‌رسانی به کلیه فعالان عرصه سلامت در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.