×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موردستان‌های کهگیلویه و بویراحمد توسعه می‌یابند

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از فارس، محمدرضا جهان‌آرا با بیان اینکه منابع طبیعی وظایف سنگینی در راستای حفظ و احیای گونه‌های طبیعی این استان بر عهده دارد، اظهار کرد: بی‌شک کهگیلویه و بویراحمد از آن دست استان‌هایی بوده که اداره‌کل منابع طبیعی یکی از نهادهای اصلی و پرکار آن از جهات مختلف به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به اینکه وظایفی که ما در این استان برعهده داریم شاید به اندازه چهار تا پنج برابر برخی استان‌های دیگر است، تصریح کرد: هزاران هکتار که رقم آن از میلیون نیز خواهد گذشت عرصه‌های جنگلی و مرتعی در این استان وجود دارد که علاوه بر حفاظت کار احیای آن‌ها را نیز بر عهده داریم.

وی کمبود اعتبارات را از مشکلات اساسی پیش روی منابع طبیعی دانست و گفت: با داشتن چنین منابع عظیم خدادادی باید امکانات و اعتبارات چندین برابری در اختیار این دستگاه برای حفظ و احیا باشد. 

جهان‌آرا به یکی از این مواهب اشاره کرد و گفت: گیاه مورد از آن دسته گیاهان دارویی است که اثرات درمانی فراوانی داشته و در استان ما به خصوص در مناطق گرمسیری به وفور یافت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال جاری بهره‌برداران بومی با هماهنگی و نظارت منابع طبیعی پس از کاشت و نگهداری نهال مورد به مساحت چهار هکتار در حاشیه موردستان‌های تنگ تامرادی، کوشک و باشت در این استان اقدام به بهره‌برداری اصولی از ۵۰ تن برگ مورد در شش هکتار از موردستان‌های یاد شده کردند.

جهان‌آرا در توضیح نوع خاصیت این گیاه دارویی تصریح کرد: این محصول پس از اسانس‌گیری توسط کارخانه‌های مخصوص جهت تولید مواد دارویی و بهداشتی و آرایشی به شرکت‌های داروسازی منتقل می‌شود.

این مسئول از اثرات درمانی مورد گفت و متذکر شد: برگ مورد برای درمان بسیاری از امراض از جمله بیماری‌های عفونی و همچنین مشکلات دستگاه تنفسی به کار می‌رود که بر همین اساس ما در منابع طبیعی استان ضمن حمایت از این گونه مهم دارویی در راستای کشت و ترویج و بهره‌برداری و حمایت از پرورش دهندگان آن گام بر می‌دارم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.