×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید برنج های رنگی و دارویی در شهرستان بابل

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، یک محقق کشاورزی از ایستگاه تحقیقات گلدشت بابل زیر نظر موسسه تحقیقات برنج کشور برنج رنگی کشت کرد.

برنج‌های رنگی در رنگ‌های قرمز و سیاه برای پنجمین سال متوالی در یک هکتار از شالیزار‌های روستای آقا ملک بخش لاله آباد بابل کشت شد تا علاوه بر خواص فراوان، جلوه زیبایی به شالیزار‌های شمال ببخشد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج گفت: در برخی از کشور‌ها برنج‌های رنگی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مطالعات انجام شده بر روی افرادی که در بلند مدت از این نوع برنج استفاده کردند، بیماری‌های گوارشی پایین بود و سطح سلامت جامعه افزایش یافته بود.

دکتر محمدتقی کربلایی آقا ملکی افزود: در قدیم در کشور چین برنج ها‌ی سیاه مورد استفاده امپراتوری و درباریان قرار می‌گرفت و از این رو به برنج ممنوعه شناخته می‌شد.

او استفاده نکردن از این برنج‌ها را در کشور به علت ظاهر آن دانست و گفت: برنج‌ها عموماً سیاه و قرمز قرمز رنگ هستند و به صورت گرد و کمی سفت‌تر از برنج‌های سفید هستند بنابراین با توجه به ذائقه ایرانی‌ها که عموماً برنج سفید دانه بلند با عطر و طعم خوب را می‌پسندند، این برنج‌ها کمتر در سبد غذایی آن‌ها قرار می‌گیرد.

دکتر آقا ملکی با اشاره به تاریخچه برنج‌های رنگی در ایران گفت: در گذشته برنج‌ها دارای ظاهری گرد بودند که پوسته نرم آن‌ها قهو‌های و بدون پولیش پوسته و با حفظ خاصیت در اختیار مردم قرار میگرفت.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج افزود: به مرور زمان این برنج‌ها تغییر شکل یافته و به صورت دانه بلند در آمده و با پولیش به صورت سفید که سرشار از نشاسته هستند و ارزش غذایی پایین دارند در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است.

او در خصوص راهکار حفظ ارزش غذایی و تامین ذائقه ایرانی‌ها در نوع برنج‌ها گفت: در برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده ما در حال اصلاح نباتی در این محصول هستیم و تا ۱۰ سال آینده با رگ گیری با نوع هاشمی و طارم قادرخواهیم بود برنجی با خاصیت رنگی و طعم و رنگ و ظاهری مورد پسند مردم ایران برداشت کنیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج افزود: از برنج‌های رنگی موجود در بازار میتوان در غذا‌هایی مانند آش و سوپ و غذا‌های ترکیبی استفاده کرد تا از خواص بالای این محصول بهره برد.

آقا ملکی با اشاره به اهمیت و جایگاه برنج در سبد غذایی مردم ایران گفت: با وجود دارا بودن ارزش غذایی بالا در سبوس، برنج به صورت سفید بدون سبوس مصرف میشود که فاقد ارزش غذایی لازم و ضروری بدن است.

این محقق مرکز تحقیقات برنج می‌گوید: برنج قهوه‌ای و سیاه علاوه بر دارا بودن پوسته سبوس که سرشار از فیبر، مواد مغذی و خاصیت دارویی است، خاصیت ضد التهابی نیزدارد و به عنوان گیاه دارویی برای مقاوم سازی بدن نسبت به عوامل بیماری زا نقش ایفا می‌کنند و کالری و قند کمتری هم نسبت به برنج سفید دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.