×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت سیاه‌دانه در گالیکش با تامین بازار فروش

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: نداشتن بازار فروش مهمترین مشکلات کشاورزان برای کشت سیاه‌دانه در این شهرستان است که با تامین این نیاز، کشت این محصول مقاوم در مقابل کم آبی توسعه می‌یابد.
برات آشور فارسیانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشت سیاه‌دانه به عنوان محصول دارویی ارزشمند از سه سال قبل در مزارع کشاورزی گالیکش آغاز شد و در صورت فراهم بودن شرایط برای فرآوری و خرید تضمینی آن به مانند گندم، در سال‌های آینده تعداد متقاضیان کشت این محصول بیشتر خواهد شد.
وی از آغاز برداشت سیاه‌دانه به عنوان دانه روغنی پرکاربرد در مصارف دارویی و خوراکی از سطح ۲۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی گالیکش خبر داد و پیش بینی کرد: بیش از ۲۵ تن محصول در این مزارع تولید شود.
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: استان‌های اصفهان و کرمان متقاضی اصلی سیاه‌دانه هستند و کشاورزان شهرستان بعد از برداشت، محصول خود را به نمایندگان آنها می‌فروشند.
آشور فارسیانی ادامه داد: این محصول با ارزش دارویی فراوان با توجه به نیاز آبی پایین و نوع اقلیم گالیکش، می‌تواند الگوی مناسبی برای کشت در اراضی دیم و همچنین مزارع آبی منطقه باشد.
وی بهترین زمان کشت برای سیاه‌دانه را از نیمه دوم مهر تا ۱۵ آبان اعلام و بیان کرد: عملکرد این محصول بین ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار و میزان بذر مصرفی برای هر هکتار حدود چهار کیلوگرم است.
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: قیمت خرید این محصول در سال گذشته به صورت توافقی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم بود که به طور قطع این میزان در سالجاری افزایش خواهد داشت.
سیاه دانه گیاه دارویی یک ساله است که همواره از سال‌های دور به صورت خودرو در اراضی دشت و کوهستانی گلستان رویش داشت و روستاییان منطقه علاوه بر مصرف خام، از آن برای درمان بعضی از امراض و برخی مواقع ادویه و چاشنی غذاهای محلی استفاده می کردند، این دانه سیاه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود.
طب سنتی سیاه دانه را ضد انگل، ضد باکتری و مسهل معرفی می کند و مصرف این دانه همچنین در طب سنتی عنوان «شیرافزا» را با خود دارد و برای مادران شیرده مفید تلقی می‌شود چون باعث افزایش ترشح شیر می‌شود.
نام‌های دیگر سیاه دانه که در عطاری ها وجود دارد، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه و کمون هندی است. درمان سردرد و میگرن، آسم، تشنج و صرع، زخم معده، تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول خون و کنترل دیابت هم از خواص درمانی این دانه سیاه معرفی شده است.
شهرستان گالیکش با حدود ۶۴ هزار نفر جمعیت مشکل از اقوام و مذاهب گوناگون ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی و هزار هکتار باغ دارد و مهمترین محصولات تولیدی آن گندم، کلزا و چغندر قند است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.