×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سهم ۱۰ الی ۱۵ درصدی داروهای گیاهی در سبد دارویی کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی سهم داروهای گیاهی را از سبد دارویی کشور ۱۰ الی ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد است.
رضا غفارزادگان در گفت‌و گو با ایسنا برخی دستاوردهای پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به عنوان اولین پژوهشکده‌ای که در حوزه فناوری گیاهان دارویی کار می‌کند را شامل‌ تولید اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد در کشور، داروی کمک به درمان دیابت، انواع دمنوش‌های دارویی، تولید پنج استاندارد گیاهان دارویی برای اولین بار در کشور، چاپ انواع کتاب‌ و فرهنگ‌های دایرهالمعارف گیاهان دارویی، فرهنگسازی و آموزش کشاورزان، پزشکان، داروسازان و اهالی صنعت عنوان کرد.
رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی هدف این پژوهشگاه را در اصل فرهنگسازی، آموزش، پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، تولید فناوری و همینطور تولید محصولات دانش بنیان عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از گیاهانی که در کشورما در معرض نابودی و انقراض بودند، گفت: در پژوهشگاه توانستیم با تکنیک‌های کشت بافت، از انقراض این گیاهان جلوگیری کنیم. همینطور برنامه‌ای برای گیاهانی که فکر می‌کنیم در معرض انقراض هستند، داریم. رویکرد آینده نیز ورود به فناوری هایی است که در این حوزه بیشتر کاربردی و برای  دنیا مهم‌تر هستند.
وی افزود: همچنین سعی می‌شود فناوری‌هایی که در کشور نیاز داریم مانند فناوری فراوری گیاهان دارویی، خالص سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی و همینطور  تولید انواع متابولیت‌های ثانویه مورد استفاده در صنعت را انجام و همچنین به شرکت های دانش‌بنیان خدماتی ارائه بدهیم که بتوانند فرآورده‌های مورد نیاز مردم را تولید کنند.
وی پژوهشکده را پلی بین دانشگاه و صنعت برشمرد و تصریح کرد: پژوهشکده خود را مسئول تولید فناوری‌های کاربردی و استراتژیک در کشور در حوزه گیاهان دارویی می‌داند. به همین دلیل نیازمندی‌های کشور را شناسایی و شروع به حل آن کرده‌ایم.
غفارزادگان با اشاره به اینکه بسیاری از پژوهش‌ها از جمله تولید داروهای دامی نتیجه داده، اظهار کرد: اکنون  داروی دامی با پایه گیاهی تولید شده و به جای آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی استفاده می‌شود.  همچنین آفتکش گیاهی جایگرین آفتکش‌های شیمیایی تولید شده است.
وی یکی دیگر از تولیدات را مکمل‌های ورزشی با  پایه گیاهی دانست که می‌توانند جایگزین مکمل های ورزشی وارداتی باشند.
این مسئول همچنین از تولید انواع فرآورده های مختلف  مانند بذر نهال، نشا گیاه استاندارد و همینطور انواع داروهای مورد نیاز کشور با پایه گیاهی خبر داد.
به گفته مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی روند رشد گیاهان دارویی در  چند سال گذشته بهتر از گذشته است و مسئولان نیز توجه ویژه ای به این حوزه دارند.
غفارزادگان با ابراز امیدواری از اینکه در افق ۱۴۰۴ بتوانیم دستاوردهای خوبی را برای  کشور در این حوزه رقم بزنیم، اظهار کرد:  کشورهای دیگر در این روند از ما جلوتر هستند  و سهم بیشتری در سبد دارویی آن‌ها مختص گیاهان دارویی است.
غفارزادگان افزود: کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، فرانسه و کشورهای اروپایی بیش از  ۵۰ درصد سبد دارویی کشورشان گیاهی است ولی در ایران هنوز  این اتفاق نیفتاده و این میزان با خوشبینی  ۱۰الی۱۵ درصد است.  بنابراین باید همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و صنایع در کنار هم قرار بگیرند تا با یک برنامه منسجم به این هدف برسیم.
وی دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را از مزیت های ایران برشمرد و گفت: ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور داریم که هزار و ۷۲۸ گیاه بومی ایران هستند. بنابراین پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور وجود دارد.
به گفته رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کشور ما حدود دو برابر قاره اروپا گیاه دارویی دارد و این نشان دهنده این است که جزو کشورهای پر پتانسیل هستم و نیاز است بیشتر در این زمینه کار کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.