×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
منع خرید محصولات بهداشتی غیرمجاز و دست ساز از عطاری ها

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر ابوالفضل نیکوسیر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کرم‌های دست‌ساز جمع‌آوری شده بیشتر به عنوان برطرف‌کننده تیرگی و لک پوست و کک و مک معرفی شده اند  که همگی غیرمجاز و استعمال آن مضر بوده است.

وی گفت:  فروش شامپوهای غیر مجاز برای تقویت موی سر از دیگر محصولاتی بود که جمع آوری و پرونده های تخلف این چند عطاری به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

به گفته وی طبق قوانین وزارت بهداشت، عطاری‌ها تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده، روغن های گیاهی دارای مجوز از وزارت بهداشت، ادویه جات، و عرقیات هستند.

افروز جعفرنیا مدیر نظارت بر فرآورده های طبیعی ،سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم هم گفت: ساخت و ترکیب هر گونه داروی گیاهی به صورت پودر، شربت، قرص، پماد، کپسول…. در عطاری ها ممنوع است.

به شهروندان توصیه می‌شود مکمل‌های لاغری و چاقی را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنند. عرضه قاچاق این محصولات حاوی ترکیبات آمفتامین و شیشه هستند که سبب اعتیاد مصرف‌کنندگان و ایجاد عوارض جانبی شدید می‌شود.

وی بیان کرد: عرضه و تبلیغ داروهای شیمیایی و گیاهی با عنوان داروهای ترک اعتیاد، خواب آور، اعصاب و روان، داروهای چاقی و لاغری در عطاری ها ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

افروز جعفرنیا گفت: بسیاری از داروهای لاغری که از طریق برخی از آرایشگاه‌های زنانه، عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مکمل‌فروشی‌ها معرفی می‌شوند، قاچاق، تقلبی و دست‌ساز بوده و حاوی مواد مخدر ترکیبات آمفتامین و شیشه، هستند و سبب اعتیاد مصرف‌کنندگان و ایجاد عوارض جانبی شدید می‌شوند.

به گفته مدیر نظارت بر فرآورده های طبیعی ،سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم این داروهای غیرمجاز چاقی دارای کورتون و بسیار مضر هستند و چاقی کاذب برای فرد ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: مردم هرگز به تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی مکمل های لاغری و چاقی توجه نکنند. داروهایی که از طریق ماهواره تبلیغ می‌شوند، کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند، چون اگر داشتند در داخل کشور می‌توانستند ثبت شوند.

این مسوول  تأکید کرد:  تنها مکان مجاز به عرضه این گونه اقلام داروخانه‌ها هستند. معمولا ترکیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مکمل‌های غذایی غیر مجاز، با ترکیبات داخل قوطی تطابق ندارد و حاوی مواد شیمیایی یا هورمون‌هایی هستند که عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر ۷۵ واحد فعال عطاری در شهرستان وجود دارد و هر عطاری برای فعالیت ملزم به اخذ پروانه کسب و کارت بهداشت است. سالانه دوره‌های آموزشی توسط اداره نظارت بر فرآورده برای عطاران برگزار می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

معاون علوم پزشکی جهرم : از عطاری ها محصولات بهداشتی نخرید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.