×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت گیاهان دارویی در لارستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، داریوش دهقان روز چهارشنبه در بازدید از مزرعه گیاهان دارویی و باغ تحقیقاتی شهر خور لارستان تصریح کرد: باید سعی شود که از خام فروشی و ریشه کنی و تخریب منابع طبیعی و گیاهان دارویی در منطقه جلوگیری شود.
وی بیان کرد: گیاهان دارویی و تولید فرآورده های گواهی شده آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در قالب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای کشور اثرگذار باشد.
وی با اشاره به ضرورت احیا و کاشت بذر گیاهان کمیاب و در معرض انقراض عرصه‌های مرتعی و جنگلی در منطقه لارستان با همکاری جوامع محلی و انجمن های زیست محیطی نیز گفت: با اجرای این طرح ها علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب همچنین بهبود، اصلاح و تقویت مراتع را به دنبال خواهد داشت.
فرماندار لارستان یادآور شد: کشت گیاهان دارویی علاوه بر مزرعه های خانگی و محدود باید به طور وسیع و در سطح مراتع و دشت ها و کوه های منطقه هم توسعه یابد.

فرماندار لارستان: کشت گیاهان دارویی توسعه یابد

رضا دلیر کارشناس کشاورزی این مزرعه گیاهان دارویی هم گفت: سالانه ۵۰۰ کیلو آویشن، یک و نیم تن مریم گلی و سه تن مرزنجوش از این مزرعه برداشت شود.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت مزرعه گیاهان دارویی و باغ تحقیقاتی مرحوم حاج غلامحسین وفایی خوری لارستان افزون بر ۲۰ هکتار است.
دلیر افزود: برای این مزرعه افزون بر ۱۴۰ میلیارد ریال تاکنون هزینه شده که زمینه اشتغال ۱۰ نفر هم به صورت مستقیم فراهم شده است.

فرماندار لارستان: کشت گیاهان دارویی توسعه یابد

وی اضافه کرد: این مزرعه همچنین مجهز به سیستم سم پاشی مرکزی، آبیاری قطره ای، باسکول ۶۰ تنی و پنل های خورشیدی برای تامین برق می باشد.
او ابراز داشت: در سال های اخیر همچنین با کار تحقیقاتی و میدانی و الگوبرداری های علمی حدود ۲۰ گونه گیاه دارویی که سازگاری بیشتر با آب و هوای منطقه داشته اند شناسایی کردیم و با همکاری انجمن های زیست محیطی و منابع طبیعی اقدام به کاشت و احیای برخی گونه های جایگزین کردیم.
در این مزرعه انواع نخیلات شامل پیارم(۵۳۴ نفر)، قصب(۴۵۰ نفر)، مجول(۱۴۰ نفر) و دیگر نخل ها(۱۴۰ نفر)، انواع مرکبات شامل لیمو خاکی(۲۳۰ اصله)، لیمو محلی(۳۰۰ اصله)، لیموشیرین(۱۷۰ اصله) انجیر(۶۰ اصله)، توت موزی(۶۰ اصله)، سپستان( ۱۰ اصله)، جفافه ( ۱۰ اصله) و دیگر مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، نارنج و غیره(۲۴۹ اصله) و گیاهان دارویی شامل آویشن شیرازی در سطح  ۲.۵ هکتار ، مرز نجوش در سطح یک سوم هکتار و مریم گلی در سطح دو سوم هکتار، گل محمدی(۹۰۰ اصله) و باغ انگور شامل یاقوتی(۲ هزار اصله)، سیدلس(۶۰۰ اصله) و فلیم(۷۰۰ اصله) کشت شده است.
از مجموع بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در شهرستان لارستان حدود ۹۰ درصد آنها منابع ملی است.
شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.