×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار دامپروری، کشاورزی و شیلات چهارمحال و بختیاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، کشاورزی را می‌توان یکی از موتورهای محرک در توسعه اقتصادی یک جامعه عنوان کرد اما به دلیل ادامه سال‌های کم بارش، خشکسالی‌های متمادی و تغییر نوع اقلیم این مسئله در استان چهارمحال و بختیاری با مشکلات زیادی رو به رو شده است، به گونه‌ای که از ۱۱ دشت استان ۱۰ دشت چهارمحال و بختیاری ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

این در حالی است که یکی از تأکیدات رئیس جمهور به استاندار چهارمحال و بختیاری توسعه و رونق بخش کشاورزی و دام پروری می‌باشد به همین منظور باید مدیریت صحیح و درستی در زمینه استفاده بهینه آب در بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی دقیق در راستای افزایش تولیدات گیاهی و دامی در استان با توجه به مشکلات و بحران‌های آب در دستور کار قرار گیرد.

افزایش و توسعه آبیاری نوین، توسعه کشت گیاهان دارویی، کشت گلخانه‌ای و باغات دیم را می‌توان از جمله روش‌های افزایش تولیدات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با توجه به مدیریت آب عنوان کرد.

همچنین در بخش دامپروری نیز می‌توان با توسعه دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی و اصلاح نژاد دام در این زمینه گام برداشت در همین راستا با تکمیل و اجرای پروژه‌های نیمه تمام می‌توان قدم بزرگی در این زمینه برداشت.

وجود ۱۴۱ طرح نیمه تمام اولویت دار کشاورزی، دامپروری و شیلات در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۴۱ طرح نیمه تمام با پیشرفت قابل توجه در استان وجود دارد، اظهار کرد: برای تکمیل این طرح‌ها اعتباری بیش از هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان نیاز است.

عطاالله ابراهیمی با اشاره به اینکه این طرح‌ها در راستای جذب اعتبار در سفر ریاست جمهوری مطرح خواهند شد، عنوان کرد: با موافقت و تخصیص اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها می‌توان بهره برداری از آن‌ها را سرعت بخشید که این مهم تأثیر بسزایی در بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات استان در پی خواهد داشت.

وی تعداد پروژه‌های قابل مطرح در سفر ریاست جمهوری در بدین شرح اعلام کرد: تعداد طرح‌های قابل مطرح در شهرکرد ۲۱۷ مورد، بروجن ۲۰۷، لردگان ۱۷۶، خانمیرزا ۱۱۷، سامان ۱۰۹، بن ۸۱، اردل ۱۵۹، فارسان ۹۶، کوهرنگ ۱۱۹، کیار ۱۶۷ مورد می‌باشد.

افزایش باغات دیم در اراضی شیب دار راهی برای جلوگیری فرسایش خاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت توسعه باغات کشاورزی دیم در استان، گفت: با توجه به تغییر اقیلم، تغییر در نوع بارش‌ها و بالا بودن شیب متوسط استان ضروری است برای جلوگیری از فرسایش خاک و خروج روان آب‌ها پوشش حفاظتی گیاهی پایدار همچون درختان در اراضی کشاورزی شیب دار باید افزایش یابد.

ابراهیمی مطرح کرد: توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار می‌تواند موجب افزایش ورود آب به خاک و مانع از فرسایش خاک شود که این مهم در کوتاه مدت و بلند مدت تأثیرات زیادی را به دنبال دارد.

وی مساحت باغات چهارمحال و بختیاری را ۴۴ هزار هکتار بیان کرد و گفت: امکان توسعه ۴۰ هزار هکتاری باغات و کشت گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

نیاز ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کشت گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هزار و ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در استان وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد ۴۰۰ مورد از گونه گیاهان دارویی دارای ارزش اقتصادی است که می‌توان آن را در استان پرورش داد.

ابراهیمی کلوس، موسیر، بن سر و آنغوره را از جمله گیاهان دارویی قابل پرورش در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و افزود: به منظور توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی سالانه هزار هکتار در دستور کار استان قرار دارد و برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های نیمه تمام در این حوزه در راستای جذب اعتبارات سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سرمازدگی‌های بهاره در استان اشاره کرد و گفت: اجرای سامانه پایش و پیش بینی هوشمند سرمازدگی باغات یکی از طرح‌های مهم در این استان است که با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌توان آن را اجرایی کرد.

ضرورت جلوگیری فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت توسعه شهرک‌ها و مجتمع‌های دامپروری در استان، اظهار کرد: ۱۰ مجتمع نیمه تمام در استان وجود دارد که به منظور جذب اعتبار در سفر ریاست جمهوری به استان مطرح خواهد شد.

سام مردانی تصریح کرد: این مجتمع‌ها در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان، لردگان و فارسان قرار دارند.

وی به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در صورت موفقت و تخصیص اعتبار می‌توان به سرعت این طرح‌ها را اجرا و به بهره برداری رساند.

بر اساس این گزارش با توجه به تاکید ریاست جمهوری در خصوص توسعه و رونق کشاورزی و دام پروری در چهارمحال و بختیاری نیاز است با توجه به مشکلات و محرومیت‌های موجود در استان اعتبار قابل توجهی در این زمینه مصوب گردد و تخصیص یابد چرا که با تکمیل ۱۴۱ پروژه اولویت دار بخش کشاورزی، دام پروری و شیلات می‌توان تأثیر بسزایی در افزایش تولیدات و کاهش نرخ بیکاری داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.