×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پرداخت وام  چهار میلیارد تومانی به بهره برداران گیاهان دارویی در خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی امسال برای افزایش کشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کشت در این استان با صندوق کارآفرینی امید تفاهم نامه ای داشته ایم تا به بهره برداران در این خصوص تسهیلات پرداخت شود.

وی افزود: با تسهیلات دریافتی ۱۴۴ فقره طرح کشت گیاهان دارویی در این استان اجرایی شد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از پاییز امسال با صندوق کارافرینی امید قرار داد بسته شده است که در این خصوص ۱۵۲ طرح نیز معرفی شد.

عفتی افزود: برای این تعداد طرح ۷۳۵ هکتار اراضی زیر کشت گیاهان دارویی پیش بینی شده بود که به طور متوسط هر مجری پنج هکتار زمین در اختیار خواهد گرفت.

وی بر تنوع انواع کشت گیاهان دارویی در این استان تاکید کرد و اظهار داشت: در سال های گذشته در  این استان گیاهان دارویی گل محمدی، زعفران و زیره بیشتر کشت می شد اما هم اینک ارقام سطح زیر کشت افزوده شده است.

عفتی افزود: از جمله گیاهان دارویی که در سال زراعی جاری کشاورزان این استان کشت کرده اند شامل اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه،بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی می شود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال ۹۲ سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زعفران در این استان تنها ۲ هزار و ۸۷ هکتار بود که امسال به بیش از هفت هزار هکتار رسیده است.

وی مهم ترین مزایای کشت و توسعه عمل آوری گیاهان دارویی را سودآوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری آن با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

عفتی توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی برشمرد.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.