×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جلوگیری از خروج ارز با تولید ترکیبات آلکالوئیدی در آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: طرح پژوهشی فناورانه “تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور” توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در استان اجرایی می شود.
طرح پژوهشی فناورانه تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اجرا می شود
دکتر طهماسبی با اعلام این خبر اظهار کرد:پیرو جلسه مشترک بین ریاست جهاددانشگاهی استان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، طرح پژوهشی فناورانه دیگری با موضوعیت تولید محصول فناورانه بر پایه بیوسنتز گیاهی در بیورآکتور مصوب شد.
وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اجرای طرح فناورانه “تولید ترکیبات تروپان آلکالوئیدی آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین از گیاه دارویی بذرالبنج در بیوراکتور”  با اعتبار حدود ۶ میلیارد ریال موافقت کرد.
وی ادامه داد:این پروژه به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، با همکاری مشترک دو گروه پژوهشی شیمی تجزیه- گرایش کروماتوگرافی و گروه پژوهشی تولید متابولیتهای ثانویه در سامانه های زیستی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی  اجرا خواهد شد.
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در خصوص این طرح فناورانه اظهار کرد: در این پروژه با توجه به اهمیت آلکالوئیدها در زمینه پزشکی و صنایع داروسازی، ترکیبات آلکالوئیدی (آتروپین، هیوسیامین و اسکوپولامین) از گیاه دارویی بذرالبنج پس از کشت در بیوراکتور و تولید توده زیستی اقدام به استخراج، تجزیه کمی و کیفی (با استفاده از تکنیک های کروماتوگرافی)  و خالص سازی ترکیبات هدف خواهد شد.
وی ادامه داد: مواد اولیه مربوط به تولید این داروها همگی وارداتی هستند و در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی­شوند که با تولید این مواد اولیه توسط جهاددانشگاهی استان از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.
دکتر طهماسبی افزود: این آلکالوئیدها جزو مواد آنتی­کولینرژیک هستند و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحت تأثیر قرار داده و کاربردهای مختلفی در پزشکی دارند که می‌توان به مواردی مانند آرام نمودن علایم بیماری پارکینسون، گشادکردن مردمک چشم و افزایش ضربان قلب، خنثی­ کردن سستی ماهیچه‌های صاف ناشی از ترکیبات فسفره آلی و کاهش ترشح عرق و اسید معده اشاره نمود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.