×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دمنوش ریحان جایگزین چای در ماه رمضان!

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، محسن پویان، در گفت و گو با ایسنا گفت: دمنوش یک نوشیدنی است که عصاره گیاه یا مواد موثره گیاه به وسیله آب جدا می شود و ما آن را مصرف می‌کنیم.

وی با اشاره به شروع ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: برای رفع عطش و تشنگی می‌توان تخم شربتی و خاکشیر را به نسبت مساوی مخلوط کرده و دو ساعت مانده به افطار در آب گرم خیسانده و مقداری آبلیموی طبیعی و گلاب به آن اضافه کرده و می توان آن را با عسل شیرین کرد البته این امر برای افرادی که قند خون ندارند توصیه می‌‍شود، ولی افرادی که قند خون دارند این نوشیدنی را بدون شیرین کردن باید مصرف کنند.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خصوص مصرف دمنوش‌های گیاهی در ماه مبارک رمضان، گفت: روزه‌داران می‌توانند از مخلوط ختمی خبازی و گل بنفشه برای خشکی دهان و از اسطخودوس، بابونه شیرازی، گل گاو زبان و سنبل الطیب برای رفع سردرد در ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

مدیر مجتمع تحیقیات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: شاهتره‌ نیز در رفع عطش و تشنگی در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است و استفاده از دمنوش آن برای جلوگیری از احساس خشکی در دهان و گلو مصرف آن در بازه افطار تا سحر توصیه می‌شود.

افطار  با یک فنجان دمنوش گیاهی

پویان ادامه داد: بهتر است در تهیه دمنوش‌ها موارد زیر مورد توجه قرار گیرد، گل و برگ به صورت دم کرده و یا دمنوش مانند چای، پوست گیاه و اندام هایی که نسبتا سفت هستند ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده شود و بعد از ۲۰ دقیقه صاف شود .وی ادامه داد: ساقه و ریشه گیاهان را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می جوشانیم و بعد از ۲۰ دقیقه آن را صاف کرده و مصرف می‌کنیم.

پویان تصریح کرد:  دمنوش گیاه ریحان دارای خواص بی‌شماری است که پیشنهاد می‌شود افراد روزه‌دار این دمنوش را جایگزین چای سیاه در سحرهای ماه رمضان کنند.وی بیان کرد: این دمنوش مفرح و آرامش بخش، برطرف‌کننده گلو درد، ضد دل پیچه و مناسب برای نوسانات قند خون است.

مدیر مجتمع تحیقیات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: برای رفع کم آبی و غلظت خون دانه خارمریم، دانه اسفرزه، مقداری گشنیز و تباشیر قلم را با هم مخلوط کرده و به صورت چای یا دمنوش تهیه کرده و بعد از خوردن سحری مصرف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.