×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ساخت سامانه هد برداشت گل گاوزبان در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر اکبر عرب‌ حسینی، مجری طرح با بیان این که سامانه هد برداشت گل گاوزبان به‌منظور افزایش سرعت برداشت و کاهش هزینه‌های برداشت این گیاه دارویی، طراحی و ساخته شده است، گفت: با وجود افزایش کشت گیاه گل گاوزبان و صادرات آن، اما برداشت این گیاه همچنان به صورت دستی و با صرف هزینه‌های بالا انجام می‌شود؛ که با طراحی و ساخت این سامانه علاوه بر سرعت و دقت بالای برداشت این گیاه، هزینه‌های برداشت آن نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

دانشیار دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران با بیان اینکه این سامانه برای اولین بار در کشور طراحی شده است، بر اهمیت برداشت مکانیزه در مزارع گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: این سامانه تست‌های آزمایشگاهی را سپری کرده و با اتصال به موتور و سیستم حرکت‌دهنده، قابلیت بکارگیری در مزارع کشت گل گاوزبان را دارد.

وی با تشریح مشخصات این سامانه، اظهار کرد: برای ساخت این دستگاه، اطلاعات مهم ظاهری گیاه و همچنین نیروی جداسازی گل از ساقه مورد نیاز بود که به این منظور خواص ظاهری و نیروی کششی گیاه اندازه‌گیری شد و با توجه به نتایج به‌دست آمده، هد دستگاه برداشت گل گاوزبان جهت برداشت گل‌ها بدون برش ساقه طراحی و ساخته شد.

عرب‌ حسینی افزود: با توجه به حساسیت این دستگاه به اندازه نیروی کششی گیاه، این دستگاه فقط گل‌های رسیده را جداسازی می‌کند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دانشیار دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران، سرعت عمل بالای برداشت با این دستگاه را به عنوان مزیت آن نسبت دستگاه‌های مکشی مطرح کرد و افزود: این دستگاه قابلیت ارتقا هم دارد و می‌تواند به صورت چند ردیفه ساخته شود.

وی در پایان با بیان اینکه این دستگاه آماده تجاری‌سازی است، گفت: علاوه بر برداشت گل گاوزبان می‌توان برای برداشت محصولات مشابه نیز از آن استفاده کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.