×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت باریجه در ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سرخه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، حمیدرضا سعیدی روز شنبه به رسانه ها گفت: در قالب این پویش و هم اندیشی با استفاده بهینه از مشارکت جوامع محلی، ساکنان روستای عبدالله آباد، تعاونی فراگیر شهرستان، بسیج جامعه کشاورزی در امر پویش بذرکاری همراهی و مساحت ۱۰۰هکتاری از اراضی ملی بذرکاری شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه به اهمیت نقش مشارکت های مردمی در پیشبرد اهداف سازمان جنگلها و مراتع کشور اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور اجرایی کردن سیاست های ایجاد اشتغال و تولید ملی، لزوم مشارکت مردمی و همچنین ترویج فرهنگ منابع طبیعی با حضور تشکل ها، جوامع محلی و همیاران طبیعت اجرا شد.

سعیدی افزود: با این حجم از مساحت جز با کمک و مشارکت مردم امکان احیاء ، حفاظت و بهره‌برداری درست امکان پذیر نخواهد بود، که با اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی استقبال خوبی از پویش در شهرستان شد.

وی حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری را چهار هدف اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برشمرد و گفت طرح کپه کاری گیاهان دارویی و صنعتی از جمله طرح هایی است که هر چهار هدف را همزمان دنبال می کند.

سعیدی، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش بادی، تأمین علوفه، تولید محصولات دارویی و صنعتی، ایجاد و افزایش اشتغال، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، احیای عرصه های منابع طبیعی، حفاظت خاک، اصلاح و احیای مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، افزایش نفوذپذیری خاک و کمک به حفظ رطوبت را از جمله اهداف و اثرات اجرای طرح کپه کاری باریجه عنوان کرد.

وی افزود با توجه به وجود پایه های بومی باریجه در این منطقه، احتمال موفقیت و نتیجه بخشی طرح بسیار بالا است و چنانچه روند حفظ و توسعه گیاه و به همین صورت ادامه یابد و بهره برداری از گیاه اصولی باشد در سالهای آتی پوشش قوی تری از باریجه در مراتع عبدالله آباد شهرستان سرخه قابل مشاهده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخه با اشاره به اهداف پویش نهال کاری و بذرکاری گفت: پویش نهال کاری و بذرکاری از هشتم دی ۱۴۰۰ به صورت سراسری در کشور آغاز شد و تا پایان سال ادامه دارد و این طرح با هدف «هر نفر یک نهال و هر شهید یکهزارنهال» غرس و میلیون‌ها نهال و بذر در سراسرکشور کاشته می شود.

بذرکاری و نهالکاری ۱۰ هزار هکتار از بیابان های استان سمنان در قالب پویش «ایران سرسبز، هر ایرانی یک نهال» به منظور مقابله با بیابانزایی انجام می شود.

حدود ۵۵ درصد از وسعت ۹.۷ میلیون هکتاری استان سمنان را مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شامل می شود و کانونهای فرسایش بادی در جنوب و غرب استان سمنان وجود دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.