×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی با احیای باغ‌های گیاه‌شناسی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، با شناسایی گیاهان دارویی بومی و منحصر به فرد مناطق مختلف کشور، زمینه برای توسعه و احیای این محصولات فراهم می شود.در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال توسعه و احیای باغ‌های گیاه‌شناسی و گیاهان دارویی بومی مناطق مختلف کشور است.

صیانت از این ذخایر ارزشمند زیستی در کشور می تواند به رونق اقتصادی شهرها و روستاهای کشور کمک کند و سبب ایجاد کسب‌وکارهای بومی و پایدار در این مناطق شود. بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این حوزه ورود کرده است.

توسعه و احیای باغ‌های گیاه‌شناسی و تکمیل ۵ طرح توسعه کلکسیون در مشهد، کهگیلویه و بویراحمد، گناباد، الموت و لرستان نیز پروژه‌هایی هستند که برای آغاز این طرح انتخاب شدند.در مرحله بعدی نیز اجرای طرح احداث کلکسیون گیاهان دارویی بومی و در حال انقراض استان کرمان به اجرا درخواهد آمد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران کشوری است با تنوع آب و هوایی بالا. این تنوع موجب شده تا غنای گیاهان ایران چشمگیر باشد، به طوری که حدود ۱۸۰۰ گونه، اندمیک یا انحصاری ایران هستند.

گیاهان اندمیک یا انحصاری، عناصر گیاهی با ارزش و ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور محسوب می شوند و حفظ و حراست از آنها بسیار ضروری و مهم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.