×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تسکین درد مفاصل، نقرس و روماتیسم با پیچک!

به گزارش  شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس حسین راغ آرا گفت: پیچک صحرایی گیاهی علفی و چندساله از خانواده پیچک (Convolvulaceae) است که بومی اروپا و آسیاست.

وی با اشاره به این که این گیاه به دلیل داشتن خواص درمانی از دهه ۱۷۳۰ مورد استفاده قرار می‌گرفته است، گفت: پیچک صحرایی حالت بالارونده یا خزنده دارد که ارتفاع آن می‌تواند به ۲ متر هم برسد. برگ‌های آن متناوب بوده و آرایش مارپیچی دارند. گل‌های آن شیپوری و به رنگ سفید یا صورتی کمرنگ دیده می‌شوند و دارای ۵ نوار شعاعی صورتی هستند که از رنگ گلبرگ‌ها کمی تیره‌تر است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: میوه پیچک کپسولی به رنگ قهوه‌ای روشن است و هر میوه دارای ۲ بذر است که می‌تواند چندین سال در خاک قوه نامیه خود را حفظ کند. در اغلب باغات و مزارع سطح استان خراسان جنوبی مشاهده می‌شود .

مهندس راغ آرا گفت: پیچک صحرایی دارای طبیعتی گرم و خشک است، برخی مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند به‌عنوان عاملی مؤثر و بدون خطر در شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار گیرد، اندام‌های هوایی پیچک صحرایی ملین، ضد اسپاسم، مؤثر در درمان زخم و ضد هموروئید، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد عنصر کوروم و ضد تومور هستند.

وی با اشاره به اینکه این گیاه محرک سیستم ایمنی بدن است، ادامه داد: از دم‌کرده گل‌های آن برای درمان تب و زخم استفاده می‌کنند، دم‌نوش خنک به دست آمده از برگ‌های آن علاوه بر ملین بودن، برای شستن محل نیش عنکبوت استفاده می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی قسمت‌های گیاه حاوی آلکالوئیدهای تروپان است که اثری مشابه آتروپین دارد، عنوان کرد: در ریشه این گیاه نوعی ماده رزینی وجود دارد که باعث می‌شود از ریشه این گیاه به‌عنوان مسهل استفاده شود، این گیاه داروی مفیدی برای تسکین درد مفاصل، نقرس و روماتیسم است.

نکات احتیاطی

استفاده از غلظت‌های بالای ترکیبات به دست آمده از این گیاه سبب بروز علائم مسمومیت ازجمله نکروز کبدی و ورم معده و ایجاد زخم در موش شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.