×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تشکیل صندوق ملی زعفران طی سال جاری

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، حسین زینلی در گفت و گو با ایسنا، گفت: طی یکی دو ماه گذشته ۱۰ تن زعفران به این کشور صادر شده و این نشان دهنده آن است که ایران همچنان جایگاه خود را برای محصول زعفران در دنیا حفظ کرده است.

وی اظهارکرد: در حال حاضر در سطح ۱۲۱ هزار هکتار در کشور زعفران کشت می شود که دیگر برنامه ریزی های دولت برای افزایش سطح مزارع زعفران نیست.وی افزود: هم اکنون دولت به دنبال آن است تا بهره وری را در واحد سطح افزایش دهد تا با ارائه یارانه به کشاورز، تولید را به سوی ارگانیک تر شدن پیش ببرد.

زینلی ادامه داد: برای تولید محصول ارگانیک نیاز به سرمایه گذاری و هزینه کرد است که انجام این هزینه از توان بسیاری از کشاورزان خارج بوده در نتیجه باید دولت حمایت های لازم را در این صورت داشته باشد که کشاورز بعد از اینکه محصول ارگانیک به بار نشست و آن را با قیمت بالاتر فروخت، خود به سوی تولید محصول ارگانیک پیش برود، اما اگر در گام نخست حمایت های لازم از آن ها صورت نگیرد تمایل چندانی برای انجام این کار نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که بنا به گفته صادرکنندگان ارگانیک نبودن زعفران یکی از علل برگشت خوردن این محصول به داخل کشور است؟ توضیح داد: تعدادی از افراد که در منزل گل های زعفران را پاک می کردند، اقدام به استفاده از حشره کش برای از بین بردن حشره ها می کردند که استفاده از این محصول برای زعفران در تعدادی از کشورها ممنوع است و علت برگشت خوردن محصول این موضوع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه زعفران ایران محصولی پاک و سالم است، ادامه داد: به افرادی که پاک کردن گل های زعفران را بر عهده دارند، اعلام شده که از حشره کش ها استفاده نکنند و از سوی دیگر این گل ها را در محل تمیزی پاک کنند.

زینلی در ارتباط با میزان تولید زعفران در سال جاری بیان کرد: به علت بروز برخی از مشکلات در سال های گذشته و ناامیدی تعدادی از زعفران کاران و همچنین خشکسالی، پیش بینی می شود میزان تولید زعفران طی سال جاری ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.وی ادامه داد: پیش بینی می شد تا میزان تولید زعفران طی امسال به ۵۰۰ تن برسد اما به نظر می رسد که حدود ۴۰۰ تن باشد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیشتر زعفران ایران به صورت فله صادر می شود، تاکید کرد: بسیاری از کشورها تمایل دارند تا زعفران ایران را به صورت فله خریداری کنند تا بعدا آن را بسته بندی کرده و با برند خود به فروش برسانند؛ در حقیقت سال های سال این کشورها بر روی برندسازی کار کرده اند و ما از این امر غافل بوده ایم.

تشکیل صندوق ملی زعفران طی سال جاری

وی ادامه داد: دو راه پیش روی ما است یکی اینکه باید در سند توسعه بازار زعفران بر روی برندسازی و بسته بندی کار کنیم که البته به علت مشکلاتی همچون تحریم ها و … این کار با کندی پیش خواهد رفت؛ سپس بر روی صنایع تبدیلی این محصول کار شود.

وی تصریح کرد: برای صنایع تبدیلی این محصول ورود پیدا کرده ایم و همچنین طی یکی دو سال آینده چندین دارو نیز از این گیاه دارویی باارزش در داخل تولید خواهد شد.زینلی گفت: هم اکنون زعفران ایران با قیمت واقعی خود به فروش نمی رسد و باید تلاش شود تا فروش آن به قیمت واقعی برسد.

وی از تشکیل صندوق ملی زعفران نیز طی سال جاری خبر داد و افزود: این صندوق امسال ایجاد می شود و تمامی تشکیلات زنجیره زعفران به این صندوق واگذار می شود و با مشارکت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، بهره بیشتری از این محصول خواهیم برد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته به این محصول اهمیت زیادی داده نمی شد، ادامه داد: اما اکنون بسترسازی در زمینه بسته بندی ایجاد شده و نیاز است که دولت نیز حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهد و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان نیز پای کار بیایند.

زینلی خاطرنشان کرد: حمایت های دولت در زمینه صنایع تبدیلی این محصول ضعیف بوده در حالیکه این صنعت نیازمند سرمایه گذاری است و باید در این زمینه دولت هم حمایت های لازم را انجام دهد و مدیریت نیز داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.