×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تلاش برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید کروسین

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تولید زعفران در استان اظهار کرد: ۷۶ درصد تولید زعفران کشور متعلق به خراسان رضوی است. در حوزه زنجیره‌های ارزش زعفران نیز اقدامات خوبی در صنایع بسته‌بندی صورت گرفته است و مجوزهای صادر شده در خراسان رضوی بیش از ظرفیت این استان است.

وی افزود: بنده به عنوان کارشناس بخش کشاورزی معتقدم که باید نگاهمان نسبت به زعفران را عوض کنیم و آن را تنها یک چاشنی و ادویه تلقی نکنیم بلکه آن را در صنایع  بهداشتی، دارویی و… به کار ببریم. زعفران می‌تواند نقش پررنگی در تهیه داروهای مرتبط به اعصاب و روان داشته باشد و از این لحاظ قابل پیگیری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: بخش علمی خراسان رضوی  چه در حوزه دانشگاهی و چه در حوزه علوم تحقیقات و صنایع غذایی، قادر به استخراج  کروسین و صادرات آن به سایر کشورها است. اما متاسفانه چون این مسئله به خوبی در بازار شناخته نشده سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه انجام نمی‌گیرد. در این زمینه به دنبال کسب اعتبارات هستیم و منابع را در اختیار کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج کروسین هستند قرار می‌دهیم.

ساربان تصریح کرد: برای مکانیزه کردن کاشت و تولید زعفران سال‌های سال زحمت کشیده شده است اما متاسفانه چون آرایش کاشت به شکل مناسبی صورت نگرفته بود، برداشت ماشین‌ها موفقیت آمیز نبوده است. خشک کردن زعفران نسبت به گذشته  نیز هم از لحاظ عملکرد و هم زمان‌بندی بسیار پیشرفت کرده است. در خصوص جدا سازی کلاله از گل نیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم و چند شرکت در خراسان رضوی فعالیت‌شان را در این زمینه شروع کرده‌ و نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.