×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برنامه‌ های جدید وزارت بهداشت در دولت سیزدهم برای توسعه طب سنتی ایرانی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا، درخصوص اما و اگرهای استفاده از ظرفیت طب‌های سنتی و مکمل در کشور، گفت: دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلفی درباره این موضوع وجود دارد؛ جریانات مختلفی با دیدگاه‌های افراطی و تفریطی درخصوص استفاده از این ظرفیت، نظراتی را بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی با دیدگاه افراطی معتقدند که طب سنتی می‌تواند جایگزین طب رایج باشد و با استفاده از طب سنتی از ظرفیت عظیم موجود در طب رایج در نظام سلامت بی نیاز خواهیم شد، اظهار کرد: از سوی دیگر برخی افراد با دیدگاهی متعصبانه و مخالف طب سنتی ایرانی هرگونه ظرفیت پیشگیرانه و کمک درمانی را برای طب سنتی ایرانی منکر می شوند. استفاده منطقی، عالمانه و کاربردی از ظرفیت دانش بومی طب سنتی ایرانی کارا خواهد بود.

حسینی یکتا ادامه داد: آنچه که وزارت بهداشت در دولت سیزدهم در این حوزه درنظر دارد، این است که سیاست‌های خود را درخصوص توسعه منطقی طب سنتی ایرانی برنامه ریزی کرده و به استفاده منطقی، عالمانه و کاربردی از ظرفیت دانش بومی طب سنتی ایرانی بپردازد. بدون شک طب سنتی ایرانی می‌تواند در خدمت نظام سلامت به ارتقای سطح سلامت مردم کمک کند.

وی افزود: تاکید ویژه‌ای که مکتب درمانی طب سنتی بر اصول پیشگیرانه و اصلاح سبک زندگی دارد و توانمندی‌ هایی که طب سنتی ایرانی در کمک به درمان بیماری‌های مختلف در کنار طب رایج دارد، ظرفیت این مکتب را در مسئله مهم بهداشت و پیشگیری کاملا مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه راهبرد سازمان جهانی بهداشت هم استفاده از ظرفیت طب‌های سنتی و مکمل به صورت تلفیقی با طب مدرن است، ادامه داد: وزارت بهداشت سیاست خود را بر اساس راهبردهای سازمان جهانی بهداشت که استفاده از ظرفیت طب های سنتی و مکمل به صورت تلفیقی با طب مدرن در نظام سلامت بوده، قرار داده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، تاکید کرد: به منظور اجرایی شدن اسناد بالادستی از جمله سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و همینطور بند ۱۲ سیاست‌های ابلاغی مقام‌ معظم رهبری درخصوص توسعه و نهادینه شدن این طب، برنامه ریزی‌های دقیق و منظمی در دستور کار است که امیدواریم به تسریع و تسهیل استفاده از این ظرفیت کمک و کندی‌هایی که وجود داشته را جبران کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.