×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با خواص کتیرا

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، تارا امیدی، با اشاره به اینکه خوردن کتیرا فواید زیادی برای سلامتی دارد، اظهار کرد: آنچه به نام کتیرا بسیار طرفدار دارد در واقع شیره گیاهی به همین نام است که بیشترین حجم آن در مناطق پر شیب و کوهستانی مانند آسیای مرکزی پیدا شده که نشان می‌دهد بومی این مناطق است.

وی با اشاره به اینکه صمغ کتیرا چسبنده، بدون بو و بدون مزه و محلول در آب است که آن‌ را از شیره گیاه تهیه و خشک می‌کنند، عنوان کرد: خواص کتیرا زیاد است و تنها به مصارف خانگی محدود نمی‌شود و شرکت‌های بسیاری هم به دلیل خواص ویژه و مؤثر آن اقدام به تولید محصولات مختلفی از صمغ کتیرا کرده‌اند.

امیدی با اشاره به این‌که شیره و صمغ کتیرا از ریشه و ساقه‌های گیاه گرفته می‌شود و با ایجاد خراش و حفره آن‌ را استخراج می‌کنند، عنوان کرد: خراشی که روی سطح ساقه و ریشه ایجاد می‌شود، باید عمق پنج سانتی‌ متری داشته باشد.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که صمغ این گیاه به شکل نوارهای پیچ‌ خورده و فلس مانند خارج می‌شود، بیان کرد: شیره یا صمغی که از ریشه و ساقه کتیرا خارج می‌شود را جمع‌ آوری و به شکل ورقه یا قطعات کوچک سنگریزه‌ای شکل خشک می‌کنند.

وی ادامه داد: اصلی‌ ترین ماده موجود در کتیرا تراگانتین بوده که کلوئید محلول در آب است و از نظر شیمیایی با ماده دیگری به نام باسورین در ارتباط است که محلولیت کمتری دارد ولی برای اینکه به شکل ژل در بیاید، در آب حل می‌شود.

امیدی با اشاره به اینکه درمان گرمازدگی یکی از مزیت‌های کتیراست که باعث خنک شدن بدن در گرمای تابستان و گرم شدن بدن در سرمای زمستان می‌شود، افزود: کتیرا برای گرمازدگی به‌عنوان یک خنک‌کننده حرفه‌ای عمل می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: همچنین این ماده آبریزش بینی کودکان در فصل گرم تابستان را نیز کنترل می‌کند.  

وی عنوان کرد: صمغ کتیرا یک روش بسیار مؤثر برای درمان بی‌اختیاری ادرار است و همچنین این ماده به آرام شدن ماهیچه‌های ادراری کمک می‌کند تا از التهاب دستگاه ادرار و سنگ مثانه جلوگیری کند.

این کارشناس با اشاره به اینکه کتیرا برای پوست و افزایش زیبایی بسیار مؤثر است، بیان کرد: از خواص کتیرا برای پوست باید گفت که این ماده حاوی خواص ضد پیری است و ایجاد چین و چروک پوست را به تأخیر می‌اندازد.

امیدی با اشاره به اینکه کتیرا برای مو هم مفید بوده و باعث حالت دهندگی بهتر آن می‌شود که در این صورت می‌توان ژل کتیرا را استفاده کرد، بیان کرد: محصولاتی مانند شامپو کتیرا نیز تأثیرات مثبتی بر زیبایی مو دارند.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: کتیرا به دلیل خواص ملین بودن، یک درمان قوی برای یبوست به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در طب سنتی از کتیرا برای تسکین سرفه، عوارض سرماخوردگی، تنظیم قند خون، چسب دندان مصنوعی به دلیل خاصیت چسبندگی، درمان سوختگی، اسهال و یبوست، سرکوب کردن تومورها و تحریک سیستم ایمنی، درمان زخم‌های دهانی، تنظیم ضربان قلب، کاهش دمای بدن استفاده می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.