مقاله: ارزیابی کیفی عسل های تجاری ایران

 

فرزانه نباتی*  ۱، فرحناز خلیقی سیگارودی۲ ، مهرداد کاشفی۲، سید وحید قاسمی۲، حدیث صدری۲، فاطمه تاج آبادی۲

۱مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، کرج، ایران ، nabati@imp.ac.ir

۲مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، کرج، ایران

 

چکیده:

مقدمه: عسل یکی از مواد غذایی با ارزش است که از قرن‌ها پیش در جوامع بشری مورد استفاده بوده و به واسطه ویژگی شفابخش خود به عنوان دارو در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود. عدم وجود روشی عینی برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی زمینه سوء استفاده سودجویان در این عرصه را قوت بخشیده و موجب عرضه عسل تقلبی به جای عسل طبیعی شده است. بنابراین کیفیت عسل باید با هدف تضمین و حفظ حقوق مصرفکنندگان کنترل شود. هدف: مطالعه حاضر جهت ارزیابی ۲۴ نمونه از  برندهای تجاری عسل با کدهای ۱ تا ۹ (۱-AB، ۲-TF، ۳-DP، ۴-JK، ۵-SN، ۶-SK، ۷-IM،-۸-MD و ۹-MH ) در بازارهای تهران انجام شده است و در آن تعدادی از پارامترهای فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی نمونه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: برای ارزیابی محتوای فروکتوز، گلوکز و ساکارز، و ترکیب کربوهیدرات از روش کروماتوگرافی گازی متصل به طیف‌سنج جرمی استفاده شد. ارزیابی ترکیب هیدروکسی متیل فورفورال با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا با شناساگر ماورای بنفش و سایر پارامترهای کیفیت فیزیکوشیمیایی از جمله رطوبت، pH ،مقدار پرولین و فعالیت دیاستاز با توجه به روش‌های استاندارد کدکس الیمنتاریس ارزیابی شد. نتایج: از بین ۹ برند انتخاب شده فقط ۲ برند با کلیه مشخصات اصلی بین‌المللی مطابقت داشتند. اگرچه تمام پارامترهای برندهای دیگر با مقادیر استاندارد مطابقت داشتند ولی میزان فعالیت دیاستاز در محدوده مورد قبول نبود. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر فعالیت دیاستاز عامل تعیین کننده جهت ارزیابی کیفیت عسل می‌باشد.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود