×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انتشار مقاله داروهای گیاهی قلب و عروق در یک مجله اروپایی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مقاله دکتر امیرحسین جمشیدی، دکتر بهاره سادات یوسف ثانی و دکتر مجید دادمهر از اعضای هیئت علمی دانشکده طب ایرانی با عنوان «داروهای گیاهی در قلب و عروق: داروهای گیاهی که توسط پزشک ایرانی، ابن سینا توصیف شده است» در مجله اروپایی قلب به چاپ رسیده است. انتشارات دانشگاه آکسفورد این مجله را به نمایندگی از انجمن قلب و عروق اروپا به صورت هفتگی منتشر می کند.

در این مقاله نظریات دانشمند بزرگ ایرانی به نام ابو علی سینا، پیرامون داروهای محافظت کننده قلب و عروق بررسی شده است. ابن سینا در کتاب اختصاصی خود به نام “رساله داروهای قلبی” به معرفی گیاهان دارویی اثر بخش بر قلب و عروق و بیان ویژگی‌های آن‌ها پرداخته است.

علاوه بر توصیف اصول کلی، ابن سینا اصول اساسی دیگری را برای این داروها مانند طعم (مزه) و بو (عطریت) نیز در نظر گرفته است. او معتقد بود طعم و بوی هر داروی گیاهی، اثرات قابل توجهی در تقویت قلب و عروق دارد. از این رو مواردی چون زعفران، گشنیز، هل، فرنجمشک، سیب، گلابی، نعناع و ریحان به عنوان داروی گیاهی مقوی قلب معرفی شده اند.

یافته‌های فعلی نشان می دهد که گیرنده های طعم، منحصر به زبان نبوده و در بافت های دیگری مانند قلب و عروق نیز وجود دارند. شواهدی وجود دارد که آنها نقش مهمی در انقباض قلب و تون کلی عروقی ایفا می کنند.

طبق اعلام روابط عمومی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، علاوه بر این، گیرنده های بویایی هم در بافت های دیگر بدن از جمله قلب وجود داشته و نتایج مطالعه بر رده سلولی، حاکی از آن است که فعال شدن گیرنده های بویایی، اثرات کرونوتروپیک منفی و کاهش نیروی انقباضی در قلب را داراست. از آنجایی که این گیرنده ها، ممکن است بر روندهای فیزیولوژیکی و آسیب شناختی تأثیر بگذارند، ممکن است پتانسیل درمانی هم داشته باشند. برای این منظور، ارزیابی های بیشتری لازم است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.