×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“اوشَق” گیاهی مفید برای کبد و طحال

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر مهدی ابراهیمی گفت: اوشق با نام علمی Dorema ammomiacum گیاهی از خانواده چتریان است. اوشق چندساله است، گل‌های آن زرد رنگ بوده و در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند. ساقه آن بلند و استوانه‌ای و شاخه‌های آن منشعب می‌باشند که به رنگ سبز مایل به خاکستری دیده می‌شوند. از ساقه گیاه در اثر نیش حشرات یا شکافی که با تیغ مخصوص در آن ایجاد می‌شود، صمغ سفید رنگ به بیرون تراوش می‌کند که بعد از جمع‌آوری به بازار عرضه می‌شود. اوشق با نام‌های دیگر وُشَق، اوشه، وشا و بدران، گیاهی است با طبیعت گرم و خشک، که صمغ رزینی که از گیاه فوق به دست می‌آید، در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صمغ، وجود موادی از جمله کتون، رامنوز، آرابینوز، گالاکتوز و گلوکورونیک اسید به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: صمغ آن تلخ بوده و بویی تند دارد. در خاک‌های معمولی می‌روید و جوانه‌زنی آن از نیمه دوم اسفند ماه آغاز و گلدهی آن اردیبهشت‌ ماه صورت می‌گیرد و از اواخر اردیبهشت تا مرداد صمغ آن جمع‌آوری می‌شود. شکاف ساقه گیاه باید قبل از گل دادن با ابزار مخصوص صورت گیرد. در منطقه یقه گیاه نیز همیشه مقداری صمغ به‌ صورت توده‌ای جمع می‌شود که البته به دلیل آغشته شدن با مواد پیرامونی به مرغوبیت صمغ اشکی حاصل از قسمت‌های فوقانی ساقه نمی‌باشد. وشا در اغلب دشت‌های منطقه از جمله سرایان، دشت سربیشه، ارتفاعات آرک و بیناباد، اطراف قاین، کندر، فاصله بین نهبندان تا سربیشه، ارتفاعات جنوبی باقران و دیگر مناطق استان دیده می‌شود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه این گیاه خروج اخلاط از ریه‌ها را ساده می‌کند، افزود: برای تهیه فرآورده ضد تشنج از اوشق مصفی استفاده می‌شود، برای این منظور اوشق را نیم کوب کرده و در الکل ۶۰ درجه به کمک حرارت حل می کنند. سپس محلول به دست آمده را صاف می کنند و الکل آن را توسط حمام ماریه بخار می نمایند. چیزی که بر جا می ماند همان اوشق مصفی است که روزانه تا ۴ گرم از آن را می‌توان مصرف نمود.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد: اوشق برای کبد و طحال مفید بوده، گرفتگی عروق را باز می‌کند، مصرف آن با عسل برای کاهش عوارض صرع، فلج و خواب رفتگی اعضا مفید است و غرغره محلول آن با آب گرم برای رفع سرگیجه، سستی و لقوه مفید است.

وی با بیان اینکه مخلوط گیاه اوشق با ماءالشعیر برای تنگی نفس و سختی تنفس کاربرد دارد، بیان کرد: مصرف ۵-۲ گرم آن به صورت خیسانده و سپس دم کرده برای درد لگن خاصره و استخوان تهی گاهی، درد کمر و سیاتیک اثربخش است، خاصیت دفع کرم های انگلی را دارد، همچنین ضدعفونی کننده بوده و برای زکام، آسم و برونشیت مزمن نافع است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه خراسان جنوبی به این گیاه، کندل، کزم و کمانچو هم گفته می‌شود و از صمغ آن به‌عنوان ضد کرم‌های انگلی روده در کودکان و بزرگسالان استفاده و برای تسکین درد مفاصل نیز از آن بهره می‌گیرند، یادآور شد: میزان مصرف از صمغ کندل برای بزرگسالان ۵ تا ۸ گرم در روز و برای کودکان ۲ تا ۴ گرم در روز می‌باشد که باید تحت نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.