×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص شگفت انگیز گلاب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، زهرا توکلی با اشاره به این‌ که گلاب رایحه خوشی دارد و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود، عنوان کرد: گلاب علاوه‌ بر صنعت عطرسازی، فواید درمانی بسیاری دارد و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج، ضد برونشیت و… است.

وی با اشاره به این‌که در کشور ما انواع گلاب سنگین، سبک، دو آتشه، سه آتشه و پس‌ آب  تهیه می‌شود، افزود: گلاب سرشار از ویتامین‌های C، E، تانن، پکتین، سیترنلول، گرانتول، استاروپنین و فنیل اتانول بوده و دارای ترکیبات مفیدی مانند ترپن‌ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و… است.

توکلی با بیان این‌ که گلاب یکی‌ از پر مصرف‌ ترین عرقیات است که طبیعت گرم و معتدل دارد، عنوان کرد: گلاب به دلیل خواص و طبیعت ویژه‌ای که دارد برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب مفید است، این نکته را باید بدانیم که طبیعت انواع گلاب‌ها گرم و معتدل است و طبع گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس‌ آب، به ترتیب از گرمی به خنکی می‌رود.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این‌که نبات و شکر از مصلحات گلاب هستند، بیان کرد: از گلاب برای تهیه شربت گلاب، انواع کیک و شیرینی، انواع مربا، شله زرد، حلوا و چای گلاب استفاده می‌کنند که مهم‌ترین خاصیت آن آرام‌ بخش بودن آن است و به همین علت در مراسم‌های سوگواری از آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: گلاب اصل، بوی مطبوع گل محمدی می‌دهد و فاقد بوی ترشیدگی است و رنگ آن شفاف، روشن، بدون رسوب بوده و طعم آن سنگین و کمی مایل به تلخی است.

توکلی با اشاره به فواید گلاب برای درمان بیماری‌ها، زیبایی و سلامت بدن، افزود: می‌توان از گلاب برای درمان بیماری‌هایی مانند گلودرد، بهبود بینایی و رفع خستگی چشم، مشکلات دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، استرس، درمان سردرد و میگرن، رفع بی‌خوابی، درمان آفت دهان، درمان خشکی مخاط و خون‌ریزی، درمان تب، افزایش استحکام و تقویت لثه، درمان یبوست، رفع خستگی، کاهش میزان حرارت بدن، مشکلات مجاری تنفسی، درمان سوزش ادرار، کمک به رحم، رفع بوی بد دهان، پوست، مو، لب و … استفاده کرد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به خواص روغن گلاب، عنوان کرد: روغن گل رز برای پوست مفید است و باعث روشن شدن پوست و کاهش علائم پیری می‌شود، همچنین مصرف آن با افسردگی و استرس مبارزه می‌کند.

وی ادامه داد: روغن گل رز برای تقویت دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و به سلامت کبد کمک می‌کند، همچنین باعث تحریک گردش خون در اندام‌ها شده و از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی جلوگیری و باعث افزایش میل جنسی می‌شود.

توکلی با اشاره به این‌که گل سرخ فواید درمانی زیادی دارد، افزود: چای گلاب برای هضم غذا مفید بوده و باعث کاهش وزن شده و برای دیابت و سلامت قلب نیز مفید است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی در رابطه با عوارض جانبی و مضرات گلاب، گفت: گلاب معمولاً عارضه خاصی ندارد اما ممکن است، باعث بروز حساسیت‌های پوستی مانند سوزش، خارش و قرمزی پوست شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.