×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تأثیر اسانس گیاه مریم گلی بر عفونت‌های دهان و دندان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گیاهان دارویی طی قرون متمادی تنها منبع قابل دسترس جهت درمان بوده‌اند. در عصر حاضر نیز باوجود پیشرفت و توسعه چشمگیر داروهای سنتزی، هنوز گیاهان دارویی و داروهای حاصل از آن‌ها در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طوری‌که در برخی کشورها از اجزا جدانشدنی سیستم دارو درمانی محسوب می‌شوند.

عفونت‌های دهان و دندان ازجمله شایع‌ ترین عفونت‌های انسانی در سراسر جهان هستند و باکتری‌ها از اصلی‌ترین عوامل بروز این عفونت‌ها به‌حساب می‌آیند. عفونت‌های فوق اغلب به‌صورت چند میکروبی و با دخالت بیش از یک باکتری بی‌ هوازی و در بسیاری موارد نیز با دخالت باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی اختیاری دیده می‌شوند. برای رهایی از چنین عفونت‌هایی، دهان‌ شویه‌های شیمیایی نظیر کلرهگزیدین جایگاه ویژه‌ای دارند. با این‌حال محققان در تلاش هستند تا با به‌کارگیری خواص گیاهان دارویی، دهان‌ شویه‌های طبیعی را عرضه کنند.

در همین رابطه، محققانی از دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی این شهر با همکاری شرکت دارویی دانش‌بنیان، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن به مطالعه تأثیر آنتی‌باکتریال اسانس گیاه مریم‌گلی و مقایسه آن با داروی کلرهگزیدین بر روی باکتری‌های حفره دهانی پرداخته شده است.

در این تحقیق، گیاه دارویی مریم‌گلی با نام علمی « Salvia officinalis» از مزرعه تحقیقاتی یک شرکت دانش‌ بنیان واقع در شمال غرب ایران جمع‌آوری شد و بعد از عصاره گیری، تأثیر اسانس آن بر باکتری‌های شایع عفونت دهانی بررسی شد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که اسانس گیاه دارویی مریم‌گلی، آثار ضد میکروبی مناسبی علیه باکتری‌های شایع عفونت دهانی دارد و پس از انجام مطالعات تکمیلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروها و دهان‌ شویه‌های شیمیایی در درمان باکتری‌های شایع عفونت دهانی باشد.

در این خصوص، نیما محمدنژاد خیاوی، محقق دانشگاه تبریز و سه تن دیگر از همکارانش می‌گویند: «نتایج حاصل از آزمایش‌های ما نشان داد که گیاه مریم گلی، دارای اثرات مهارکنندگی قابل‌توجهی بر روی انواع باکتری‌های گرم منفی و مثبت است».

آن‌ها می‌افزایند: «همچنین مقایسه اسانس این گیاه دارویی با ماده شیمیایی کلرهگزیدین نشان داد که این اسانس، نتایج نسبتأ مشابهی را نسبت به دهان‌شویه کلرهگزین از خود نشان می‌دهد».

طبق داده‌های حاصل از این پژوهش، گیاه مریم‌گلی باارزش‌ترین نوع دارویی تیره نعناع و دارای خواص درمانی مهمی است. این گیاه در مناطق خشک یا سنگلاخی و دامنه‌های بایر غالب نواحی آسیا و شمال آفریقا می‌روید.

به گفته محققان فوق، «مهم‌ترین اثرات دارویی گزارش شده مریم‌گلی عبارت‌اند از: ضدعفونی‌کننده؛ ضد اسپاسم؛ قابض؛ آرامش‌بخش؛ کاهش‌دهنده قند خون؛ ضدالتهاب و کاهش‌دهنده تعریق».

این یافته‌ها را مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور در قالب یک مقاله علمی پژوهشی منتشر کرده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.