×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش توانایی بازسازی سلول‌ های بنیادی با روزه داری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در کشورهای سوئیس، آلمان، انگلیس و آمریکا تحقیقات جامعی درباره درمان با روزه‌ داری انجام شده است و اکنون در بعضی بیمارستان‌ها، درمان‌ های مبتنی بر روزه‌داری مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر سعیده ممتاز، مدیر و عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در خصوص تاثیر روزه بر توانایی بازسازی سلول‌های بنیادی گفت: با افزایش سن، سلول‌ های بنیادی روده توانایی تولید و بازسازی مجدد خود را از دست می‌دهند، بنابراین این کاهش می‌تواند بهبود عفونت‌ های دستگاه گوارش یا سایر شرایطی که روده را تحت تاثیر قرار می‌دهند، دشوار کند.

دکتر ممتاز با اشاره به این که از دست دادن عملکرد سلول‌های بنیادی ناشی از افزایش سن می‌تواند با یک روزه ۲۴ ساعته معکوس شود، اظهار کرد: روزه‌داری به طور چشمگیری توانایی سلول‌های بنیادی را برای بازسازی در افراد مسن و جوان بهبود می‌بخشد. این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث ایجاد تغییر متابولیکی در سلول‌ های بنیادی روده از استفاده از کربوهیدرات‌ها گرفته تا چربی‌سوزی می‌شود. اجبار این سلول‌ها به اکسیداسیون اسیدهای چرب عملکرد آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که برای چندین دهه، دانشمندان می‌دانستند که دریافت کالری کمتر با افزایش طول عمر در انسان و موجودات دیگر مرتبط است، عنوان کرد: سلول‌های بنیادی روده مسئول حفظ پوشش روده هستند که به طور معمول هر پنج روز یکبار تجدید می شوند. در صورت بروز آسیب یا عفونت، سلول‌های بنیادی برای ترمیم هرگونه آسیب نقش کلیدی دارند. با افزایش سن، توانایی بازسازی سلول‌های بنیادی روده کاهش می‌یابد، بنابراین بهبود روده بیشتر طول می‌کشد. نتایج تحقیقات نشان داده است روزه‌داری ۲۴ ساعته عملکرد سلول‌های بنیادی روده جوان و پیر را تقویت کرده و میزان بازسازی سلول‌های بنیادی در آن‌ها را دو برابر می‌کند.

مدیر و عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: روزه‌داری سلول‌ها را وادار می‌کند تا از متابولیسم معمول خود، مصرف کربوهیدرات‌ها به صورت قند، به متابولیسم اسیدهای چرب تبدیل شوند. این سوئیچ از طریق فعال‌ سازی فاکتورهای رونویسی به نام PPAR انجام می‌شود که موجب فعال شدن ژن‌های متعددی می‌شود که در متابولیسم اسیدهای چرب نقش دارند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دکتر ممتاز تأکید کرد: یافته‌ها حاکی از آن است که درمان‌های دارویی مشابه به روزه‌داری برای بسیاری از بیماران، خصوصاً بیماران سرطانی که شیمی درمانی به سلول‌های روده آن‌ها آسیب می‌رساند، گزینه مناسبی است. همچنین می‌تواند برای افراد مسن که عفونت روده‌ای یا سایر اختلالات دستگاه گوارش را تجربه می‎‌کنند، مفید باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.