×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعلام مقررات جدید در خصوص باقیمانده سموم گیاهی در گیاهان دارویی و ادویه ای

آلودگی گیاهان دارویی و ادویه ای به سموم گیاهی، یک مشکل اساسی در طی تولید است. کمیسیون اتحادیه اروپا حداکثر سطح جدید را برای این آلاینده ها مطرح کرد. سطح جدید از جولای ۲۰۲۲ اعمال می شود.

 

پیرولیزیدین و تروپان آلکالوئیدها

پیرولیزیدین آلکالوئیدها (PA) و تروپان آلکالوئیدها (TA) در بیش از ۶۰۰۰ گونه گیاه گلدار وجود دارد. برخی از علف های هرز حاوی مقادیر زیادی از این آلکالوئیدها هستند. این ها می توانند به گیاهان مجاور مانند سبزیجات، گیاهان، ادویه ها و چای منتقل شوند. برخی از گیاهان خانواده کاسنی، گل گاو زبان و بقولات دارای پیرولیزیدین آلکالوئیدها هستند. تروپان آلکالوئیدها در علف های هرز مانند بنگ دانه سیاه، نیلوفر صحرایی و تاجریزی وجود دارد. تروپان آلکالوئیدها و پیرولیزیدین آلکالوئیدها هر دو برای انسان و حیوانات سمی هستند.

تا به امروز، نزدیک به ۷۰۰ نوع پیرولیزیدین آلکالوئید کشف شده است. برخی از آنها بسیار سمی هستند. پیرولیزیدین آلکالوئیدها می توانند باعث آسیب کبدی شود. آنها همچنین دارای اثرات جهش زا و سرطان زا هستند. تروپان آلکالوئیدها می توانند علت واکنش های دستگاه گوارش باشند. آنها همچنین باعث واکنش هایی مانند گشاد شدن مردمک چشم و اسپاسم چشم شوند.

در حال حاضر، سطح مجاز تروپان آلکالوئیدها در گیاهان دارویی و ادویه ای مورد بحث است. اما، محدودیت هایی برای غذاهای کودک مبتنی بر غلات از قبل تعیین شده است.

 

 سطح مجاز جدید پیرولیزیدین آلکالوئیدها برای تولیدکنندگان چالش برانگیز است

در ژوئن ۲۰۲۰، کمیسیون اتحادیه اروپا پیش نویس آیین نامه را پذیرفت. این قانون، حداکثر میزان پیرولیزیدین آلکالوئیدها را در مواد غذایی تعیین می کند. ۴۰۰ میکروگرم/کیلوگرم برای گیاهان خشک شده و دانه های زیره سبز و ۳۰۰ میکروگرم/کیلوگرم برای مخلوط هایی که نسبت مواد تشکیل دهنده آن ها مشخص نیست.

سطح پیرولیزیدین آلکالوئیدها پیشنهادی چالش برانگیز است. آزمایشات اولیه نشان داد که در بازار یافتن دانه های زیره سبز که حداکثر سطح پیشنهادی پیرولیزیدین آلکالوئیدها را داشته باشند، بسیار دشوار است. برآورده سازی این سطوح در تولید ارگانیک گیاهان دارویی و ادویه ای چالش برانگیزتر است. در تولید معمول، علف های هرز دارای پیرولیزیدین آلکالوئیدها می توانند توسط علف کش ها از بین بروند. اما در تولید ارگانیک، استفاده از علف کش ها مجاز نیست.

برای جلوگیری از آلودگی گیاهان دارویی و ادویه ای ارگانیک به پیرولیزیدین آلکالوئیدها، باید از مدیریت تلفیقی آفات استفاده نمود. به عنوان مثال، باید محصولات را در فواصل ایمن کشت کرد. همچنین، علف های هرز را در مرحله رشد اولیه وجین نمود.

 

 

منبع:

مرکز ارتقاء واردات از کشورهای در حال توسعه (CBI) – هلند (بهار ۲۰۲۱ میلادی)

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.