×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دفع آفات انبار برنج با عصاره گیاه زربین

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سالانه مقادیر قابل توجهی از تولیدات کشاورزی به‌ وسیله انواع آفات در انبارها از بین می‌رود و خسارت قابل توجهی به محصولات فوق که با صرف انرژی فراوانی تولید می‌شوند، وارد می‌آورد. برای جلوگیری از این اتفاق یا کاهش شدت آن، معمولاً از روش‌های مختلفی سود برده می‌شود که در این میان، روش‌های شیمیایی علیرغم تمام مضراتی که برای انسان و محیط زیست دارند، کماکان نقش مهم و اصلی را بازی می‌کنند.

اما اخیراً بدین منظور استفاده از برخی مواد طبیعی نظیر اسانس گیاهان مختلف به‌عنوان جایگزین سموم شیمیایی در کنترل آفات مورد توجه قرار گرفته است و در این خصوص گیاهان مختلفی معرفی شده‌اند. در این میان گیاهی با نام زربین وجود دارد که به دلیل وجود مواد مؤثره ضد آفت خود، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه حاوی ماده‌ای به نام آلفا- پینن است که منبع قابل توجهی از حشره‌ کش‌ های گیاهی است و می‌تواند به‌عنوان حشره‌ کشی تنفسی، دورکننده و بازدارنده تغذیه عمل کند.

برای آزمایش کارایی عصاره گیاه زربین به‌عنوان یک حشره‌ کش طبیعی برای دفع آفات انباری برنج و به‌طور ویژه آفتی به نام شپشه برنج، یک تیم تحقیقاتی هشت نفره از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با همکاری دانشگاه پیام نور تهران مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که نتایج علمی و فنی آن اخیراً در فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی منتشر شده است.

در این مطالعه سعی شده است طی آزمایش‌های مختلف و پس از استخراج عصاره، خاصیت حشره‌کشی، دورکنندگی و شاخص‌های تغذیه‌ای اسانس برخی گونه‌ها و جمعیت‌های گیاه دارویی زربین روی حشرات بالغ شپشه برنج بررسی شود.

نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که اسانس گیاه دارویی زربین به‌ خوبی می‌تواند از پس حشرات مزاحم انباری به‌ ویژه شپشه برنج برآمده و این محصول ارزشمند را در مقابل هدرروی انباری محافظت کند.

آن‌گونه که شهلا امینی، محقق مرکز تحقیقات گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و همکارانش می‌گویند، «در این تحقیق، ماده مؤثره آلفا- پینن به‌عنوان ترکیب اصلی اسانس گونه‌های مختلف زربین شناخته شد و نتایج نشان داد از بین گونه‌های مورد بررسی، گونه موسوم به سرو سیمین این گیاه، بیشترین سمیت تنفسی را روی شپشه برنج نشان داد».

آن‌ها خاطرنشان کرده‌اند: «همچنین در بررسی اثر دور کنندگی بر شپشه های برنج، اسانس گونه دیگری از این گیاه به نام  زربین فرانسه بالاترین تأثیر را از خود نشان داد و از این نظر به‌عنوان گونه برتر زربین شناخته شد».

بر این اساس، این محققان اعتقاد دارند با توجه به سمیت و اثر دورکنندگی بالای اسانس گیاهان جنس زربین روی حشرات بالغ شپشه برنج، این جنس پتانسیل بالایی برای استفاده در برنامه‌های کنترل این آفت در انبارها را دارد و لازم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.