به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، نقش شهر قائن به عنوان پایتخت طلای سرخ ایران، بسیار پررنگ و قابل توجه است. استفاده از این فرصت ناب خدادادی در کشور یکی از وظایفی است که شرکت دانشبنیان پویش داروی سینا به عهده گرفت و امروز با استفاده از این گیاه پرخاصیت و گران قیمت داروی کروسینا را تولید کرده است که به گفته سید احمد مهاجری مدیر عامل این شرکت دانشبنیان، درمان دردهای زیادی است.
وی همچنین بیان کرد: این داروی کاملا بومی که هیچ مشابه خارجی ندارد، در درمان بیماریهای مختلفی به کار میرود. یکی از کاربردهای آن در درمان بیماری افسردگی، اضطراب و سلامت روانی بیماران است. نتایج بالینی خوبی در این بیماران به ثبت رسیده و در مطالعات دیگر مشخص شده که این دارو درمان آلزایمر و بهبود حافظه نیز است.
این فعال دانشبنیان ادامه داد: بیماران دیابتی نیز میتوانند از این دارو که به شکل قرص تولید شده است برای درمان اختلالات شبکیه چشم و کنترل قند خون و درمان عوارض دیابت استفاده کنند. دیگر مخاطبان قرص زعفران، سالمندان هستند که برای افزایش قوای بینایی خود این دارو را استفاده میکنند. کنترل سرطان، تنظیم قند خون و اختلالات جنسی نیز از دیگر کاربردهای این داروی گیاهی است.
وی با اشاره به مطالعات بالینی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کروسینا برای درمان افسردگی و اضطراب، گفت: این تحقیقات نشان داده که خاصیت درمانی قرص زعفران معادل داروی استاندارد سرترالینی است که توسط پزشکان تجویز میشود. همچنین جنبه درمانی این دارو در حوزه بروز اختلال وسواس نیز کاملا با داروی فلوکستین تجویزی مطابقت دارد. با این تفاوت که داروی گیاهی ما عوارض داروهای شیمیایی را ندارد.
این فعال فناور ادامه داد: این دارو به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی در کنترل استئوآرتریت مفاصل و بیماری بهجت چشمی که از جمله بیماریهای التهابی هستند نیز موثر است.
به گفته وی، ما قرص کروسین خالص را تولید کردهایم. محصولی که تحت عنوان قرص و کپسولهای زعفرانی نمونه مشابهی در بازار جهانی دارد اما این قرص، حاوی کروسین خالص است که برای نخستین بار به نام ایران ثبت شد.
وی درباره صادرات این محصول، افزود: هنوز به مرحه صادرات نرسیدهایم اما با توجه به ارزش دارویی و عدم وجود عوارض مختلف، در صورت صادرات، ارزآوری خوبی برای کشور رقم خواهد خورد. برنامهریزیهایی برای این کار داریم.
مهاجری همچنین بیان کرد: یکی از مشکلات ما در این عرصه عدم وجود توان تبلیغاتی است. اگر سازمانها و نهادهای مرتبط یاری کنند تا شرکتهای دانشبنیان و نوپا بتوانند محصولات خود را به خوبی تبلیغ کنند، قطعا بازار خوبی برای این تولیدات ایجاد خواهد شد.
https://medplant.ir/?p=34503