×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۲۴۷۴ تن روناس در استان یزد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، فرجام فاضل، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهار کرد: این استان با برداشت ۲۴۷۴ تن روناس در سال و عملکرد ۱۱ هزار و ۷۸ کیلوگرم در هر هکتار، رتبه اول تولید این محصول در کشور را در اختیار دارد.

وی، زمان کاشت بذر روناس را نیمه اسفند تا اواخر فروردین و زمان کاشت ریشه آن را آبان تا اسفند عنوان کرد و گفت: زمان برداشت این محصول شهریور تا آبان سال سوم تا چهارم از مان کاشت است که بعد از کف‌بر کردن ساقه و برگه‌های سبز، عملیات برداشت با بیل‌های مخصوصی انجام می‌شود.

فاضل با اشاره به کاربردهای روناس گفت: این گیاه در صنایع غذایی، رنگرزی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و روناس سائیده شده عموماً جهت رنگ‌آمیزی پشم و کرک و تهیه رنگ لاکی قالی و همچنین تثبیت بعضی از رنگ‌های دیگر که از کاه و پوست انار و گردو به دست می‌آید، مصرف می‌شود ولی گاهاً به منظور تهیه ماهی دودی و رنگ آمیزی دیوار منازل و کارگاه‌ها از روناس استفاده می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان، خریداران روناس ساییده شده استان یزد را بیشتر تجار اصفهانی، کاشانی، ارومیه‌ای، کرمانی، یزدی و شیرازی اعلام کرد و گفت: این محصول به بیش از ۱۰ کشور دنیا از جمله کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلستان، ترکیه، هند، قطر، فرانسه و پاکستان صادر می‌شود.

وی درباره مشهور شدن روناس به طلای سرخ در بین اهالی کویر، اظهار کرد: این گیاه به علت سازگاری در آب شور و خاک کویر و همچنین بازدهی مطلوب اقتصادی در بین مردم اردکان به طلای سرخ مشهور شده است. اندک توجه به این گیاه صنعتی می‌تواند در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه نقش چشمگیری ایفا کند.

به گزارش ایسنا، روناس از جمله محصولات کشاورزی است که این روزها کشت آن در سطح کشور تقریباً به اردکان و بافق منحصر شده است. این گیاه به دلیل وجود رنگدانه و ماده رنگینی به نام آلیزارین در ریشه آن که در تولید رنگ طبیعی نقش مهمی دارد، از قدیم‌الایام مورد توجه صاحبان صنایع نساجی و فرش دستباف کشور قرار داشته است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.