×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۱۱۶۰ تن گیاهان دارویی در استان یزد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، اکبر شیخ علیشاهی در حاشیه بازدید از تعدادی باغ ‌های میوه شهرستان ابرکوه افزود: این میزان محصول از هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در سال زراعی آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی با ۱۵۰ هکتار به هزار و ۸۵۰ افزایش می یابد.

شیخ علیشاهی ادامه داد: ۱۴ رقم گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی، زیره و سایر محصولات است.

وی با بیان اینکه یکی از تولیدات گیاهان دارویی زعفران است، افزود:  امسال از ۸۳۰ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه  ۲.۸ تن محصول خشک در استان برداشت شد.

 

پرداخت تسهیلات به متقاضیان کشت گیاهان دارویی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد:  طرح توسعه و افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی برای بهره وری بهتر و بیشتر از  آب با پرداخت تسهیلات در شهرهای کمتر برخوردار با سود ۱۲.۵ درصد و شهرهای برخوردار با ۱۴.۵ درصد به متقاضیان و بهره برداران این بخش همچنان ادامه دارد.

به گفته وی علاوه بر ارایه آموزش از سوی کارشناسان، معرفی گونه‌های مقاوم و سازگار گیاهان دارویی با شرایط اقلیمی منطقه  و نیز تامین نهال با قیمت یارانه ای در اختیار کشاورزان گذاشته می شود.

شیخ علشاهی اضافه کرد: افزایش کشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان به همراه دارد.

 

 گیاهان دارویی  کم آبخواه و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است

این کارشناس باغبانی استان یزد اضافه کرد: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گونه های گیاهی و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

وی ادامه داد: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی در منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد و بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.