×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تقویت ریه با طراحی ماسک‌ های حاوی عصاره گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر کمال الدین حق بین، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در وبینار روش های تشخیص سریع و حساس ویروس کرونا با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک در شرایط پاندمی‌ها و آلودگی هوا گفت: استفاده از ماسک از سال‌های گذشته قبل از پاندمی کرونا در شرایطی که برخی از کلانشهرهای کشور دارای آلودگی هوا هستند مورد توجه بوده است از این رو استفاده از ماسک تنها منحصر به شرایط شیوع بیماری‌های واگیردار نمی‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در جامعه انسان‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلف مبتلا به مشکلات تنفسی هستند و از این رو نیاز به روش‌هایی برای بهبود و تقویت ریه دارند و این در حالی است که استفاده طولانی مدت از ماسک خسته کننده است و افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند.

حق بین با اشاره به استفاده از مواد طبیعی برای تقویت ریه‌ها، خاطر نشان کرد: این مواد طبیعی علاوه بر تقویت ریه‌ها، اثرات مثبتی بر ضریب کارایی ریه‌ها دارند از این رو ما در این پروژه به دنبال راهکارهایی در این زمینه بودیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری عنوان پروژه اجرا شده را “ساخت پروتوتایپ ماسک طبی التیام بخش و انجام آزمایشات ایمنی و التیام بخشی” عنوان کرد و یادآور شد: برای این منظور در گام نخست بر روی ۱۹ گیاه دارویی که برای تقویت ریه‌ها موثر هستند و منابع علمی بر اثر بخشی فرآورده‌های آنها در بهبود علایم بیماری ریوی تاکید کرده‌اند، مطالعات وسیعی انجام دادیم.

وی “آویشن“، “پونه کوهی“، “اکالیپتوس” و “نعنا” را از جمله این گیاهان نام برد و اضافه کرد: در این مطالعات متوجه شدیم که اثر بخشی این گیاهان از انسانی به انسان دیگر به دلیل ماهیت طبع سرد و گرم متفاوت است و بر این اساس اقدام به طراحی ماسک‌های دارای عصاره گیاهان موثر بر بهبود عملکرد ریه کردیم.

حق بین با بیان اینکه در برخی از ماسک‌ها محفظه‌ای برای عبور گاز و یا فیلتر در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: ما از این محفظه برای قرار دادن مواد مورد نیاز بهره بردیم و مواد را به گونه‌ای در آن قرار دهیم که نه تنها فرد از استفاده از ماسک خسته نشود بلکه احساس کند که هوای ‌تازه به ریه‌های او وارد می‌شود.

مجری طرح با اشاره به جزئیات ساخت این ماسک توضیح داد: یکی از موادی که در این ماسک مورد استفاده قرار گرفت انواع هیدروژل‌ها بود؛ چرا که در ساختار این مواد ساختمان غربالگری شکلی وجود دارد که از آن می‌توان برای بار گذاری مواد بهره برد از این رو هیدروژل‌هایی تولید شد که قدرت آزاد کردن مواد معطر را دارا هستند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با بیان اینکه این هیدروژلها در شرایط آفتاب و سایه مورد آزمایش قرار گرفتند، خاطر نشان کرد: نتایج این آزمایشات نشان داد که این مواد از ساعت ۸ و ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر در شرایط آفتاب و سایه کارایی لازم را دارند و قادر هستند مواد تقویت کننده ریه را در این مدت به فرد برسانند.

حق بین همچنین اضافه کرد: علاوه بر آن این آزمایش‌ها نشان داد که هیدروژل به کار برده شده در این  ماسک هیچ آلودگی باکتریایی و قارچی را به خود جذب نمی‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اثرات متفاوت عصاره گیاهان دارویی قرار است ماسک‎‌های حاوی مواد معطر تقویت کننده ریه در سه دسته “افراد دارای طبع سرد”، “افراد دارای طبع گرم” و ” افراد دارای طبع معتدل” ساخته شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.